Chodzi o projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej (nr ID126).
Jak podkreślają jej autorzy, Szef Służby Cywilnej kieruje procesem zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej (art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy). Zadanie to realizuje przy pomocy dyrektorów generalnych urzędów (art. 17 ust. 1 ustawy) i to oni ustalają praktyczne rozwiązania stosowane w poszczególnych urzędach. Taka decentralizacja sprawia, że proces zarządzania zasobami ludzkimi jest bardzo zróżnicowany i niejednolity. - Z uwagi na to, że zarządzanie zasobami ludzkimi odbywa się w urzędach w różny sposób, zróżnicowane jest więc podejście na poziomie zarządczym do zapewnienia sprawnego, rzetelnego i bezstronnego realizowania zadań państwa. Pomimo iż Szef Służby Cywilnej wydał w drodze zarządzenia standardy zarządzania zasobami ludzkimi, brak jest scentralizowanych działań, które strategicznie koordynowałyby ten proces, wskazując na priorytety działań. Temu będzie służyć przyjęcie strategii, która określa kierunki działań na rzecz poprawy jakości zarządzania służbą cywilną w skali całego kraju - czytamy w informacji o powodach przygotowania proponowanych rozwiązań.
Według autorów projektu, przyjęcie strategii pozwoli zapewnić spójny, wysoki poziom realizowania zadań państwa we wszystkich urzędach, w których funkcjonuje korpus służby cywilnej. Ich zdaniem, służba cywilna dziś musi być nowoczesna i gotowa do reagowania na wyzwania współczesnego świata, odporna na kryzysy, zapewniając bezpieczeństwo, ciągłość i sprawne funkcjonowanie państwa. Powinna być przygotowana na zmiany demograficzne, które nadchodzą, tak aby zapewnić zmianę pokoleniową, ale jednocześnie uwzględniać potrzeby członków korpusu - przedstawicieli różnych generacji.
- Rozwiązania przyjęte w strategii mają zwiększyć efektywność zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej w obliczu powyższych wyzwań. Ma ona wspierać służbę cywilną, aby administracja rządowa działała sprawnie i zapewniała bezpieczne i stabilne funkcjonowanie państwa polskiego, dzięki efektywnemu działaniu profesjonalnej i neutralnej politycznie kadry – podkreślają projektodawcy.
Czytaj również: Brak konkursów na wyższe stanowiska w administracji>>
Istota planowanych rozwiązań
Strategia określa kluczowy rezultat, jakim jest stabilne i bezpieczne działanie państwa prawa. Osiągnięciu tego celu ma służyć osiem strategicznych kierunków działań:
- Sprawność, postawy i etyka;
- Kadra kierownicza służby cywilnej;
- Rola szefa służby cywilnej;
- Rozwój zawodowy w służbie cywilnej;
- Otoczenie bliższe służby cywilnej;
- Komunikacja i wizerunek służby cywilnej
- Cyfryzacja;
- Adekwatne do potrzeb, możliwości budżetu i rynku pracy rozwiązania kadrowe i płacowe.
- Do każdego z tych kierunków przypisane są konkretne inicjatywy (projekty i zadania) wraz z opisem i miernikami, które posłużą do oceny postępów wdrażania strategii i stopnia jej realizacji oraz ewentualnych zmian przy przygotowaniu inicjatyw na kolejne etapy jej wdrażania – podkreślają autorzy projektu.
Za opracowanie projektu odpowiada Anita Noskowska-Piątkowska, szef służby cywilnej.
Rząd ma go przyjąć w III kwartale 2025 r.











