Jak poinformowało w czwartek Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, aktualizacje programu Płatnik były dokonywane przez ZUS dopiero w ostatnich dniach, w związku z czym okres, jaki pozostał na złożenie rozliczenia rocznego składki zdrowotnej, jest bardzo krótki. Jednocześnie pojawiają się błędy, które uniemożliwiają jakąkolwiek wysyłkę dokumentów przez system.

Czytaj również: 
ZUS: Ponad 177 tys. płatników złożyło już roczne rozliczenia z tytułu składki zdrowotnej>>
ZUS: Przedsiębiorcy, którzy nadpłacili składkę zdrowotną, mogą ubiegać się o zwrot>>

Pismo interwencyjne

Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców, skierował pismo interwencyjne do prof. Gertrudy Uścińskiej, prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, prosząc o zajęcie stanowiska w sprawie i podjęcie działań mających na celu naprawienie systemu tak, aby umożliwić przedsiębiorcom wypełnienie obowiązku ustawowego w terminie.

Zobacz w LEX: Rozliczenie składki zdrowotnej - jak wypełnić roczną deklarację >>

Rzecznik MŚP zapytał ZUS o to, na jakich zasadach Zakład będzie zwracał nadpłaconą składkę w przypadku niezawinionego przez płatnika uchybienia terminu złożenia rocznej deklaracji. Uznał, że nie do zaakceptowania byłaby sytuacja, w której płatnik przez nieprawidłowo działający system nie mógłby w terminie ustawowym złożyć deklaracji i musiałby dłużej czekać na zwrot nadpłaconych pieniędzy. - Rzecznik od miesięcy dopomina się o umożliwienie opłacania składki zdrowotnej miesięcznym ryczałtem o wysokości ustalonej na podstawie wielkości składki z roku poprzedniego na wzór zaliczkowego opłacania PIT i CIT. Istnieją firmy, które mają przychody nierozłożone równo w okresach miesięcznych. W przypadku uzyskania dużego przychodu na początku roku (np. zrealizowany kontrakt przygotowywany w dłuższym okresie) firmy te mają ogromne nadpłaty składki zdrowotnej i według obecnych przepisów muszą czekać miesiącami na jej zwrot, co powoduje nieuzasadnione kredytowanie budżetu NFZ przez firmy i grozi zachwianiem ich płynności finansowej – czytamy w komunikacie prasowym Biura Rzecznika MŚP. Jak zaznaczono dalej, postulaty Rzecznika MŚP w zakresie wprowadzenia możliwości zaliczek, pomimo braku zastrzeżeń ze strony MF, nie znalazły dotychczas uznania w Ministerstwie Zdrowia i ZUS. - Ponadto po raz kolejny skutki niedopracowanych rozwiązań związanych z Polskim Ładem obciążają biura księgowe, które muszą ponosić dodatkowe koszty z tym związane i nie otrzymują za to żadnych rekompensat finansowych – dodano.

Zobacz nagranie szkolenia w LEX: Rozliczenie składki zdrowotnej - ustalenie danych liczbowych >

 

ZUS deklaruje wsparcie 

- Zdajemy sobie sprawę, że z uwagi na to, że to pierwsze tego typu rozliczenie, to mogą pojawić się pewne pytania i wątpliwości z tym związane. ZUS deklaruje wsparcie w przedsiębiorcom. Każda osoba prowadząca działalność może uzyskać pomoc podczas e-wizyty w ZUS, w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) pod numerem telefonu 22-560-16-00 lub e-mailem cot@zus.pl. Wątpliwości pomogą rozwiać również doradcy płatnika składek – mówi serwisowi Prawo.pl Paweł Żebrowski, rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. I przypomina: - Przedsiębiorcy, którzy korzystają z „Płatnika” powinni pamiętać o aktualizacji danych. Program przy każdym uruchomieniu sprawdza, czy baza słowników i komponentów jest w najnowszej wersji. Aby sporządzić dokument ZUS DRA z rocznym rozliczeniem za kwiecień 2023 r. należy dokonać aktualizacji. Dopiero wówczas Płatnik pobiera dane niezbędne do przygotowania rocznego rozliczenia składki.

Sprawdź w LEX: Jak rozliczyć składkę roczną, jeśli działalność była prowadzona od stycznia do września? >

Jak podkreśla Żebrowski, jeśli z rozliczenia wychodzi nadpłata i płatnik nie ma zaległości w opłacaniu składek, to ZUS utworzy wniosek o zwrot nadpłaty na profilu płatnika na PUE ZUS. Będzie trzeba go zweryfikować, podpisać i odesłać przez PUE do 1 czerwca. ZUS przekaże nadpłatę na rachunek bankowy, który jest zapisany na koncie płatnika składek, najpóźniej do 1 sierpnia.

Z danych ZUS wynika, że w pierwszych dniach rozliczeń z obowiązku wywiązało się już prawie 500 tys. płatników, czyli około 20 proc.