Dokładnie 7 kwietnia zaczną obowiązywać przepisy nowelizacji Kodeksu pracy wprowadzające na stałe do kodeksu przepisy o pracy zdalnej (Dz.U. z 2023 r., poz. 240). Dziś bowiem praca zdalna uregulowana jest w ustawie covidowej. 

Pracodawcy powinni  rozpocząć implementowanie nowych regulacji dotyczących pracy zdalnej od modyfikacji wewnętrznych regulaminów. Chodzi m.in. o uwzględnienie elementów regulujących zasady wykonywania pracy zdalnej – wskazanie, których grup pracowników dotyczy, jakich rodzajów pracy, czy w jaki sposób będzie rozliczany czas pracy oraz potwierdzana obecność. Kluczowe będzie również określenie zasad bezpieczeństwa wykonywania pracy zdalnej – w tym uzyskanie oświadczenia o zapewnieniu przez pracownika bezpiecznych i higienicznych warunków pracy zgodnych z zasadami ergonomii.

Wniosek o zgodę na pracę zdalną - WZÓR DOKUMENTU w LEX >

– To kwestie niezwykle istotne z perspektywy pracodawcy, ponieważ pozwolą uniknąć potencjalnych sytuacji spornych dotyczących np. dyspozycyjności pracownika w danych godzinach, warunków dopuszczenia do pracy bądź ochrony informacji poufnych i danych osobowych. W kontekście bezpieczeństwa pracy, zapisy regulaminu będą kluczowe w sytuacji wystąpienia zdarzenia wypadkowego podczas wykonywania pracy zdalnej i prowadzenia postępowania wypadkowego – mówi Monika Grządziela, ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Czytaj również: Nowa umowa na pracę zdalną uwięzi pracownika w domu>>

Czy nowe przepisy rzeczywiście zapewnią większą ochronę pracowników na tzw. home office?

Jednak nowe przepisy mają za zadanie chronić przede wszystkim pracowników, stąd specjaliści ds. BHP już od pewnego czasu wskazują na konieczność doprecyzowania szeregu kwestii, które przełożą się na stworzenie bezpiecznego miejsca i warunków pracy zdalnej.

Sprawdź w LEX:

 

 

- Przed nami wdrożenie narzędzi, procedur, instrukcji i regulaminów wewnętrznych dotyczących sposobu bezpiecznego wykonywania pracy w 99 proc. w miejscu zamieszkania pracowników. Obejmują one również szacowania ryzyk wykonywania danej pracy, zasady ergonomii, ale także takie elementy jak przeszkolenie pracowników, wdrożenie zasad postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenia dla życia lub zdrowia. Natomiast do tych wytycznych dodaliśmy jeszcze jeden obszar, który nie został jasno określony w Kodeksie pracy, mianowicie podejście do zapisów w sposób uwzględniający work life balance oraz dbałość o wellbeing pracowników – zaznacza Monika Grządziela. I podkreśla, że to pracownik, przy wykorzystaniu narzędzi udostępnionych przez specjalistów ds. BHP, będzie zobowiązany do zorganizowania bezpiecznego stanowiska pracy zdalnej. - Naszą rolą będzie kreowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, co przełoży się na większą motywację, efektywność i komfort pracy, a w efekcie mniejsze ryzyko absencji pracowników – dodaje ekspert W&W Consulting.

Już teraz więc można śmiało prognozować, że uregulowanie zasad pracy zdalnej w kontekście bezpieczeństwa pracowników może przynieść pozytywne rezultaty – szczególnie w obszarze zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Z jednej strony wymaga to sporego zaangażowania w działania przygotowawcze po stronie pracodawców, z drugiej może przynieść wymierne rezultaty w postaci zmniejszonej absencji pracowników i kosztów z nią związanych.

Sprawdź w LEX: