Pracodawca może wypowiedzieć umowę o zarządzanie pracowniczym planem kapitałowym (PPK) dopiero wtedy, gdy zawarł umowę o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową zarządzaną przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, powszechne towarzystwo emerytalne, pracownicze towarzystwo emerytalne albo zakład ubezpieczeń.

Wybór nowej instytucji finansowej musi nastąpić z uwzględnieniem wymagań określonych w art. 7 ustawy o PPK. Oznacza to m.in., że należy dokonać go w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą u pracodawcy, a w razie braku zakładowej organizacji związkowej - w porozumieniu z wyłonioną u pracodawcy reprezentacją osób zatrudnionych.

Czytaj również: PFR wzywa pracodawców do zawarcia umów o zarządzanie PPK>>

Nowe rachunki PPK, transfer środków

Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych wskazuje, jakich czynności trzeba dokonać, aby zmiana instytucji finansowej nie spowodowała przerwy w dokonywaniu wpłat do PPK.

Pracodawca niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową, ma obowiązek:

  • zawrzeć w imieniu i na rzecz swoich osób zatrudnionych umowy o prowadzenie PPK z nową instytucją finansową – dotyczy to osób, które miały zawarte umowy o prowadzenie PPK z dotychczasową instytucją w dniu poprzedzającym dzień zawarcia umowy o zarządzanie PPK z nową instytucją,
  • poinformować te osoby o obowiązku złożenia w ich imieniu wniosku o wypłatę transferową środków zgromadzonych na ich rachunkach PPK, prowadzonych przez dotychczasową instytucję na rachunki PPK w nowej instytucji (osoby zatrudnione mogą nie zgodzić się na transfer środków).

Dla uczestnika PPK zmiana instytucji finansowej oznacza zatem m.in., że:  

  • zostanie dla niego utworzony nowy rachunek PPK w nowej instytucji finansowej,
  • na ten nowy rachunek PPK zostaną przetransferowane - za pośrednictwem pracodawcy - środki z jego dotychczasowego rachunku PPK (chyba, że zawiadomi pracodawcę o braku zgody).

 

Przykład:

W terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową, pracodawca zawiadomił uczestnika PPK o obowiązku złożenia w jego imieniu wniosku o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jego rachunku PPK w dotychczasowej instytucji na rachunek PPK w nowej instytucji. Po otrzymaniu takiej informacji, uczestnik PPK, który nie chce, aby jego środki zostały przekazane do nowej instytucji, powinien - w ciągu 7 dni - zawiadomić o tym pisemnie pracodawcę. W takim przypadku jego oszczędności na rachunku PPK w dotychczasowej instytucji pozostaną na tym rachunku - do czasu ich wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu. Uczestnik PPK może także nic nie zrobić, co spowoduje, że pracodawca złoży w jego imieniu wniosek o wypłatę transferową (za pośrednictwem podmiotu zarządzającego nową instytucją finansową). Wypłata transferowa powinna wówczas zostać dokonana w terminie 14 dni od złożenia wniosku instytucji finansowej prowadzącej rachunek PPK, z którego następuje transfer środków. 

 


Dokonywanie wpłat do PPK

Po zmianie instytucji finansowej, wpłaty do PPK będą przekazywane już do nowej instytucji finansowej - po upływie okresu wypowiedzenia dotychczasowej umowy o zarządzanie PPK, chyba, że strony umowy umówiły się inaczej.

Ważne! Termin rozwiązania umowy o zarządzanie PPK, wypowiedzianej przez pracodawcę, powinien zostać skorelowany z terminem rozpoczęcia obowiązywania umowy o zarządzanie PPK, zawartej przez ten podmiot z nową instytucją finansową, w ten sposób, aby pracodawca miał obowiązek dokonać danych wpłat do PPK - obliczonych i pobranych w terminie wypłaty wynagrodzenia uczestnika PPK - tylko do jednej instytucji finansowej. 

Jeżeli po zmianie instytucji finansowej uczestnikowi PPK zostanie wypłacone wynagrodzenie za wcześniejszych okres, to wpłaty do PPK obliczone i pobrane z tego wynagrodzenia trafią już na jego rachunek PPK w nowej instytucji finansowej, z którą pracodawcę łączy obecnie umowa o zarządzanie PPK.

 


Po ustaniu zatrudnienia

Warto także zwrócić uwagę na obowiązki pracodawcy w przypadku wypłaty wynagrodzenia byłemu pracownikowi – uczestnikowi PPK. Co do zasady ustanie zatrudnienia nie ma wpływu na obowiązek obliczenia, pobrania i dokonania wpłat do PPK. Istnieje jednak wyjątek. W sytuacji, gdy po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK doszło do rozwiązania umowy o zarządzanie PPK zawartej z instytucją finansową, która jest stroną umowy o prowadzenie PPK zawartej w imieniu i na rzecz tego uczestnika PPK, pracodawca nie jest już zobowiązany do obliczenia, pobrania i dokonania wpłat do PPK od wynagrodzenia wypłaconego po rozwiązaniu umowy o zarządzanie PPK. Wpłaty do PPK można bowiem przekazać tylko do tej instytucji finansowej, z którą pracodawcę łączy umowa o zarządzanie PPK..

Więcej na temat PPK na www.mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj

Podstawa prawna:

art. 7, art. 12, art. 102 ust. 2 i 4 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm.).

Autorka jest ekspertem PFR Portal PPK.