Coraz więcej osób - zarówno młodych jak również tych starszych - ma konto w banku, korzysta z kart płatniczych oraz specjalnych aplikacji na telefony komórkowe. - Obecnie około 75 proc. klientów ZUS otrzymuje świadczenia emerytalno-rentowe bezpośrednio na rachunek bankowy – twierdzi prof. Gertruda Uścińska,  prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Czytaj również: Jak rząd chce zmusić do założenia konta w banku osoby wykluczone cyfrowo?>>

Największe ubankowienie w Polsce wśród seniorów z rybnickiego oddziału

Według ZUS, od kilkunastu lat wypłaty świadczeń na rachunki bankowe stopniowo rosną. Jeszcze w 2005 roku było ich nieco ponad 40 proc., a w 2008 roku – połowa. Świadczenie w formie bezgotówkowej najczęściej pobierają mieszkańcy północnej i północno-zachodniej Polski. Finanse Polaków stają się coraz bardziej cyfrowe. Coraz częściej przelewy robimy przez Internet, za zakupy płacimy kartą lub telefonem. Oznacza to oszczędność czasu, większe bezpieczeństwo i wygodę. ZUS we współpracy z instytucjami finansowymi od wielu lat zachęca świadczeniobiorców do korzystania z bezgotówkowych form wypłaty świadczeń.

- W województwie śląskim, w niektórych regionach poziom ubankowienia jest znacznie wyższy, niż średnia krajowa. W Oddziale ZUS w Rybniku aż 81,8 proc. świadczeń długoterminowych, w skład których wchodzą m.in. emerytury, renty, nauczycielskie świadczenia kompensacyjne, Mama 4+, trafia na konto w banku. Równie wysokim wskaźnikiem ubankowienia seniorów mogą pochwalić się Oddział ZUS w Chorzowie (80,3 proc.) i Oddział ZUS w Zabrzu (79,5 proc.) - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim.

 


Rekomendacje Policji

Bezgotówkowa forma wypłaty świadczeń jest formą bezpieczniejszą również w kontekście pandemii. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje obrót bezgotówkowy z uwagi na zmniejszone ryzyko przenoszenia bakterii i wirusów.
Na ubankowieniu zyskują przede wszystkim seniorzy, bo przelew emerytury zwiększa przede wszystkim ich bezpieczeństwo finansowe, osobiste i zdrowotne, co jest szczególnie ważne właśnie teraz – podkreśla insp. Mariusz Ciarka, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji. Jak twierdzi, wypłata świadczeń na rachunek bankowy jest rozwiązaniem bezpiecznym. Ogranicza ryzyko kradzieży środków w wyniku oszustw znanych jako metoda „na wnuczka” czy „na policjanta”. - Gotówka dostarczana bezpośrednio do domu, w pełnej wysokości, naraża seniorów na niebezpieczeństwo kradzieży lub oszustwa – podkreśla Ciarka. I dodaje: - Jest bezpieczniej, gdy nie trzymamy gotówki w domu. Również nie nosząc gotówki przy sobie, a płacąc w sklepie kartą zmniejszamy ryzyko, że ktoś nam te pieniądze ukradnie.

Z policyjnych danych wynika, że każdego roku tysiące starszych osób traci w wyniku różnych przestępstw miliony złotych. Są to jednak tzw. przestępstwa stwierdzone, wprowadzone do systemu i odpowiednio opisane. Rzeczywista skala problemu, a także wartość strat mogą być znacznie wyższe.

- Oszuści wykorzystują łatwowierność, brak czujności, a także dobre serce i chęć pomocy. Osoby starsze i samotne dają się oszukać, bo łakną kontaktu z drugim człowiekiem, chcą czuć się potrzebne, a osoby podszywając się pod członków ich rodziny czy funkcjonariuszy policji, doskonale to wykorzystują. Oszuści uczą się wykorzystywać łatwowierność i brak czujności zwłaszcza starszych i samotnych osób, grają na ich uczuciach i potrafią nimi manipulować. Przestępcy nie ustępują w bezprawnych działaniach nawet w czasie pandemii. Jest to szczególnie dotkliwe, ponieważ bardzo często seniorzy w wyniku działania oszustów tracą oszczędności całego życia – podkreśla rzecznik prasowy KGP.
Według niego, równoległe prowadzenie kampanii edukacyjnych i promocyjnych kierowanych zarówno do seniorów, jak i do osób aktywnych zawodowo na temat korzyści wynikających z korzystania z konta płatniczego oraz dostępnych instrumentów płatniczych powinno wpłynąć na podniesienie poziomu wiedzy nt. funkcjonowania usług i produktów finansowych.