Chodzi o art. 4 pkt 1 ustawy z 24 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw, która znowelizowała przepisy ustawy z  2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa w sprawie COVID-19). A dokładnie okres stosowania art. 3, który reguluje kwestie wykonywania pracy zdalnej.

 

Małgorzata Iżycka-Rączka, Krzysztof Wojciech Rączka

Sprawdź  
POLECAMY

Praca zdalna do końca epidemii a nawet 3 miesiące dłużej

Zgodnie z obowiązującym art. 3 ustawy w sprawie COVID-19, pracodawcy mogą zlecać pracownikom wykonywanie pracy zdalnej tylko do 4 września 2020 r. Do tego dnia obowiązuje ten przepis. Wprowadzając go ustawodawca zdecydował bowiem, że regulacja utraci moc obowiązującą po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Termin ten upływa właśnie dziś, 4 września br. Żeby wydłużyć okres jego stosowania ustawodawca zdecydował się wprowadzić stosowną zmianę w uchwalonej 24 lipca 2020 r. nowelizacji ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 1423). Jej ww. art. 4 pkt 1 nadaje nowe brzmienie art. 1 ust. 1 ustawy w sprawie COVID-19. Zgodnie z nim, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna). Przepis ten zacznie obowiązywać w sobotę, 5 września (w myśl art. 13 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw).

 

Małgorzata Iżycka-Rączka, Krzysztof Wojciech Rączka

Sprawdź  
POLECAMY

Komu pracodawca może polecić pracę zdalną

Tak jak i obecnie, wykonywanie pracy zdalnej będzie mogło zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy. W szczególności praca zdalna będzie mogła być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub będzie mogła dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych. Narzędzia zaś i materiały potrzebne do jej wykonywania oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej będzie musiał zapewniać pracodawca. Natomiast pracownik przy wykonywaniu pracy zdalnej będzie mógł używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych. W tym - tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Tak samo jak obecnie, na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną będzie miał obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania. Będzie też sporządzał ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością, którą określi pracodawca w poleceniu. On też będzie mógł w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej.

Czytaj również: Prof. Gładoch: Praca zdalna to ryzyko pracodawcy i pracownika