O tym, aby poinformować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o zmianie adresu lub bankowego konta powinni pamiętać wszyscy ci, którzy dostają z ZUS zasiłki, emeryturę lub rentę.

– Każdą zmianę adresu i numeru rachunku bankowego nasz klient powinien zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem, w którym wypłacamy mu, co miesiąc jego pieniądze – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. I przestrzega: - Jeśli ktoś zrobi to z zbyt późno lub w ogóle o tym zapomni wypłacona przez nas emerytura lub renta wróci z powrotem do nas.

Czytaj również: Pracownicy tracą chorobowe przez nieprawidłowe adresy
 

Skutki zapominalstwa

Zdaniem rzeczniczki, ciągle zdarzają się klienci, którzy zapominają, że zmiana konta w banku powinna być zgłoszona także do ZUS. Bywa także tak, że składają dyspozycję zmiany danych kilka dni przed datą wypłaty emerytury lub renty.

- Gdy stary rachunek bankowy przestanie być aktywny a w naszym systemie jeszcze nie pojawił się nowy - wtedy pieniądze, które my przelewamy zostają przez bank zwrócone do ZUS, a tymczasem senior nie może doczekać się comiesięcznej wypłaty – opowiada Kowalska-Matis. - Zdenerwowany przychodzi do nas i wtedy dowiaduje się, że Zakład pieniądze przelał, ale na to konto, które zostało przez niego wcześniej podane - dodaje.

Rzeczniczka apeluje, żeby jak najszybciej poinformować ZUS o zmianie adresu, pod którym senior mieszka lub podać nowy numeru rachunku bankowego, na który ma być przekazywana emerytura, renta lub zasiłek. - Prawidłowe dane gwarantują terminową wypłatę z ZUS – zapewnia Iwona Kowalska-Matis. Jak podkreśla, dane można zmienić logując się do swojego konta na platformie internetowej PUE ZUS lub podczas osobistej wizyty w ZUS.

Osoby mieszkające w Polsce zmianę danych adresowych, osobowych lub rachunku bankowego mogą złożyć na druku EZP. Formularz można dostarczyć osobiście do placówki ZUS, wysłać pocztą lub przekazać elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.