Rada Ministrów 2 sierpnia br. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Z informacji Centrum Informacyjnego Rządu wynikało, że obligatoryjny blending dla oleju napędowego miałby być obniżony do poziomu 5,2 proc.

Wicepremier poinformował, że organizacje rolnicze mocno zabiegały o to, żeby nie następowała proponowana redukcja maksymalnej zawartości biokomponentu w paliwie do 60 czy nawet 75 proc. - Po wielu spotkaniach z przedstawicielami przemysłu paliwowego i środowisk rolniczych resort podjął decyzję o pozostawieniu zawartości biokomponentu w paliwie na dotychczasowym poziomie. Tym samym producenci rzepaku, którzy obawiali się niekorzystnego wpływu nowelizacji ustawy na ceny rzepaku, nie będą już mieli powodów do takich obaw - powiedział Kowalczyk

Państwa Unii są zobligowane na podstawie dyrektywy  2018/2001 z  11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych – dyrektywa REDII - do zapewnienia minimalnego udziału energii odnawialnej stosowanej w transporcie.  Obecna sytuacja wymaga jednak innej regulacji krajowego sektora biopaliw w 2023 r., w odniesieniu do możliwości i obowiązków stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych - informuje Centrum Informacyjne Rządu. 

 

Zmiany w Narodowym Cel Wskaźnikowym

Krajowi producenci ciekłych paliw transportowych oraz importerzy tych paliw mają obowiązek do realizacji Narodowych Celów Wskaźnikowych (NCW) poprzez zapewnienie minimalnego udziału biokomponentów w paliwach: benzynie silnikowej i oleju napędowym. Udział ten wyrażany jest w procentowej wartości energetycznej biokomponentów i biopaliw odnawialnych. W trudnej sytuacji, zwłaszcza dla sektora transportu wartościowe są wszelkie sposoby, których wdrożenie może ograniczać fluktuacje cen paliw dla transportu oraz potrzebę ich importu. Dlatego wydłużona miała być  możliwość korzystania ze współczynnika redukcyjnego na poziomie 0,82 o kolejny rok. Zatem jest on mniejszy od pierwotnie planowanego. Współczynnik redukcyjny jest elementem mechanizmu, powodującym istotny wzrost wykorzystania krajowych mocy wytwórczych biokomponentów. Przekłada się to wprost na stabilność wskaźników opłacalności działalności krajowych wytwórców biokomponentów, ale też generuje stabilne zapotrzebowanie na lokalne surowce do wytwarzania biokomponentów dostarczane przez krajowych producentów rolnych.  Ponadto w celu ograniczenia dalszego wzrostu cen paliw z importu, miały być wprowadzone zmiany w zakresie obowiązku realizacji NNCW na 2023 r.

  •  Obligatoryjny blending dla oleju napędowego obniżony do poziomu 5,2 proc.
  • Limit możliwości wykorzystania biowęglowodorów ciekłych w realizacji NCW zostanie podniesiony do poziomu 0,9 proc.
  • Limit wykorzystania biokomponentów wytworzonych z niektórych surowców podwyższony do poziomu 0,5 proc.
  • Minimalny poziom realizacji NCW określony na poziomie 60 proc.

Nowe rozwiązania miały mieć epizodyczny charakter i wejść w życie 1 stycznia 2023 r.

Co to jest NCW i kto go realizuje

Realizującym NCW jest natomiast każdy podmiot dokonujący, samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu, wytwarzania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, który rozporządza nimi na terytorium Polski poprzez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych (tzw. "pierwszy sprzedawca") lub  zużywa je na potrzeby własne na tym terytorium, z wyłączeniem przywozu paliw ciekłych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach.  Poziomy NCW wyznaczane są odrębnie na każdy rok. I tak na mocy ustawy z dnia 30 listopada 2016 roku o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, ustawodawca ustalił wysokość NCW na:

  • 7,10 proc.  - na 2017 r.;
  • 7,50 proc. - na 2018 r.;
  • 8,00 proc. - na 2019 r.;
  • 8,50 proc. - na 2020 r.

W 2019 roku planowano, że NCW do 2024 roku, będzie łagodnie, ale stopniowo rosnąć do  8,8 proc. w 2022 r.; do 8,9 proc. w  2023 r. oraz do 9,1 proc. w 2024 r. Rosyjska agresja na Ukrainę wywołała jednak  zaburzenia na europejskim rynku paliw – w tym m.in. doprowadziła do wzrostu cen paliw. I ze względu jednak na ograniczenie dalszego wzrostu cen paliw, ustabilizowanie sytuacji na krajowym rynku paliwowym i biopaliwowym oraz wzmocnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa rząd wprowadza zmiany w NCW.