Projekt rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy de minimis na częściowe refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności trafił właśnie do publicznych konsultacji (numer RCL – 128). Dotacje na częściowe bądź całkowite koszty wymiany tachografów mogą objąć potencjalnie nawet ok. 34 tys. firm transportowych i 116 tys. starych urządzeń, z tym, że pierwszeństwo będą mieli mniejsi przewoźnicy (posiadający do 10 aut).

 

Jednocześnie resort zaznacza, że kwoty dotacji na tachografy zliczają się z inną pomocą de minimis, a więc muszą się zmieścić w maksymalnym limicie 300 tys. euro dla jednego przedsiębiorcy (w okresie 3 lat). Dlatego przedsiębiorca składający wniosek o dotację, będzie musiał złożyć m.in. kopie zaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku, albo oświadczenia o wielkości takiej pomocy (ewentualnie oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy). Co ciekawe, obsługę wniosków o dofinansowanie kosztów będzie realizować Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Ministerstwo już zawarło z ARiMR porozumienie w tej sprawie, ze względu na duże doświadczenie w obsłudze ogólnopolskich projektów o tak dużej skali (przez sieć 314 biur powiatowych). Kto przejdzie pozytywnie weryfikację wniosku przez ARiMR, to będzie mógł podpisać z Agencją umowę o pomocy. Program dotacji ma trwać do końca sierpnia przyszłego roku.

Przypomnijmy co wynika z aktualnej wersji rozporządzenia 165/2014/UE. Pojazdy zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 r., którymi są wykonywane międzynarodowe przewozy drogowe w innym państwie członkowskim UE, muszą posiadać inteligentne tachografy najnowszej generacji. Termin ich ostatecznej instalacji – dla ciężarówek rejestrowanych od 15 czerwca 2019 r. do 20 sierpnia 2023 r. - mija 18 sierpnia br. Natomiast w busach powyżej 2,5 tony jeżdżących za granicę, do innych państw unijnych, trzeba zainstalować inteligentne tachografy drugiej generacji do 1 lipca 2026 r. Oznacza to konieczność wymiany dotychczas użytkowanych tachografów. Pojazdy nowsze powinny już mieć je od razu zainstalowane, gdyż taki jest wymóg rozporządzenia 561/2006/UE. - Mając na uwadze potrzebę dochowania terminów wymiany tachografów, wymaganych unijnymi przepisami, zaleca się niezwlekanie z wymianą tachografów do ostatniej chwili. Aby uniknąć niepotrzebnych przestojów użytkowanych pojazdów, spowodowanych oczekiwaniem na wizytę w uprawnionym warsztacie, warto wykorzystać w maksymalnym możliwym zakresie planowane regularne przeglądy tachografów do ich wymiany na najnowsze urządzenia (tachografy inteligentne wersji drugiej) – radzi ministerstwo w specjalnym komunikacie dla przewoźników.