Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii projekt zakłada m.in. uchylenie dwóch przepisów specustawy.

  1. Pierwszy przewiduje, że dla inwestycji mieszkaniowej minimalna liczba miejsc postojowych wynosi co najmniej 1,5-krotność liczby mieszkań przewidzianej w ramach tej inwestycji.
  1. Drugi z przepisów, który miałby być uchylony przewiduje, że dla inwestycji mieszkaniowej zlokalizowanej w obszarze zabudowy śródmiejskiej minimalna liczba miejsc postojowych jest co najmniej równa liczbie mieszkań w tej inwestycji.

Projekt został już przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów.

Liczbę miejsc postojowych ustali rada gminy

Projekt zakłada również, że rada gminy w standardach urbanistycznych może określić liczbę miejsc postojowych dla danej inwestycji mieszkaniowej. Obecnie samorząd może określić liczbę miejsc, pod warunkiem że będzie ona większa niż wynikająca z ustawy.

Czytaj również: Nieżyciowy wskaźnik parkingowy blokuje inwestycje, czas najwyższy go usunąć

W uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa oraz niektórych innych ustaw wskazano, że aktualne brzmienie przepisów "ogranicza możliwość modyfikacji tego wskaźnika przez gminę i uniemożliwia dostosowanie go do lokalnych uwarunkowań w danej miejscowości, uwzględniających np. lokalizację terenu inwestycji, stopień rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych, tak jak jest to ustalane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego".

Czytaj w LEX: Ocena skuteczności postanowień dokumentów planistycznych w zakresie ochrony powierzchni biologicznie czynnej na terenach przemysłowych (studium przypadku) >

Drugie podejście do uchylenia przepisu

Zapis uchylający przepisy "specustawy mieszkaniowej" określające na poziomie krajowym minimalny współczynnik miejsc postojowych znalazł się również w pierwotnym projekcie zmiany ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, który został opublikowany w październiku ub.r., jednak ostatecznie został on z projektu usunięty.

Pod koniec października ub.r. minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk poinformował, że rozwiązanie znoszące obowiązek budowy przez deweloperów określonej liczby miejsc postojowych znikło z projektu noweli ustawy powodziowej. Według niego regulacja trafiła do projektu przez pomyłkę, a nie przez celowe działanie.

"Zdarzają się czasami nieprzemyślane w tym względzie decyzje, ale doprowadziłem do tego, że to rozwiązanie zniknęło niezwłocznie po tym, jak do mnie taka informacja dotarła. Ja myślę, że to nie było celowe działanie, to było pomyłkowe umieszczenie tego przepisu w pakiecie przepisów, w którym absolutnie nie miało się prawa znaleźć takie rozwiązanie. Sprawa została zawczasu przeze mnie wyjaśniona, rozstrzygnięta i zamknięta" - oświadczył szef resortu.

Czytaj w LEX: Postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących - kwestie proceduralne >

Nowelizacja ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa

Projekt nowelizacji ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa przewiduje też m.in. podwyższenie maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa, do wysokości których może zostać zasilony Fundusz Dopłat z przeznaczeniem na program budownictwa socjalnego i komunalnego (BSK), a także program społecznego budownictwa czynszowego (SBC). Projektowana nowela proponuje również określenie maksymalnych limitów wydatków budżetowych na ten cel do 2030 r.

Projektowana nowelizacja przewiduje przedłużenie aktualnego programu SBC o 1 rok - ostateczny termin na składanie wniosków ma zostać przesunięty z 2024 r. na 2025 r. z jednoczesnym zwiększeniem budżetu programu SBC z 4,5 mld zł na 7 mld zł. "Jest to kwota odpowiadająca zgłaszanemu przez inwestorów z programu SBC zapotrzebowaniu na środki zwrotne i która pozwoli na równomierny rozwój mieszkalnictwa na wynajem" - zaznaczyli autorzy projektu o ocenie skutków regulacji.

Ponadto przewidziany w projekcie maksymalny limit wydatków budżetu państwa przeznaczonych na zasilenie Funduszu Dopłat ma wynieść w 2026 r. blisko 6 mld zł; w 2027 r. – 6,86 mld zł; w 2028 r. – 8 mld zł; w 2029 r. – 9 mld zł; w 2030 r. – 10 mld zł.