W sprawie chodziło o firmę, która specjalizuje się w zatrudnianiu i udostępnianiu zespołu wykwalifikowanej kadry pracowników na stanowiskach robotniczych przy obsłudze żurawi wieżowych znajdujących się na terenie budowy całej Polski. Prace zlecane są przez polskich podwykonawców posiadających sprzęt dla operatorów żurawi wieżowych. Wykonywane usługi dla zleceniodawców zawierane są na podstawie głównych umów o usługi operatorskie określających m.in.: Zapotrzebowanie na daną kadrę operatorów żurawi wieżowych posiadających odpowiednie uprawnienia, staż oraz aktualne badania lekarskie jak również szkolenia bhp. Umowa określa również termin płatności i informację o dacie dostarczenia faktury za miesięcznie wykonaną przez firmę usługę wraz z raportem pracy potwierdzonym przez kierownika budowy - a następnie na podstawie kolejnych zleceń, co do miejsca budowy zleceniodawcy pracowników zgodnie z zapotrzebowaniem, co do posadowionej ilości żurawi. Oddelegowani do zleceniodawcy pracują na budowach i pozostają pod kontrolą i nadzorem zleceniodawcy.

Firma wskazuje, iż jako zleceniobiorca jest czynnym podatnikiem, siedziba mieści się w Polsce, oraz zleceniodawcy również są czynnymi podatnikami VAT z siedzibą w Polsce. Za wykonaną usługę firma wystawia miesięczną fakturę i określa ją, jako usługę operatorską ze wskazaniem konkretnej budowy i określa ilość przepracowanych godzin pracy pracowników.

Wątpliwości firmy dotyczą tego czy świadczona usługa (udostępniania pracowników) na terenie budowy powinna zostać opodatkowana na zasadach ogólnych ze stawką 23% czy też faktura powinna zostać wystawiona w ramach procedury odwrotnego obciążenia.

Więcej >>>

Vademecum Głównego Księgowego
Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami