Pilotaż to efekt współpracy Zakładu z Uniwersytetem Wrocławskim. Pracownia Prostej Polszczyzny UWr przygotowała dla ZUS uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się mają wszyscy pracownicy Zakładu. Po zakończeniu pilotażu nowe wzory zostaną jeszcze raz przeanalizowane i udostępnione we wszystkich 43 oddziałach.

Urzędowy język ZUS mają zastąpić zrozumiałe zwroty, a przepisy przedstawiane w sposób zrozumiały, najlepiej własnymi słowami. Pisma kierowane przez ZUS oraz formularze wniosków nie będą zawierały skomplikowanych określeń, stosowane będą krótkie i proste zdania - deklaruje zakład.
Na przykład wniosek o przyznanie emerytury tak jak poprzednio ma sześć stron, ale w nowej odsłonie jest czytelniejszy i łatwiej go wypełnić. Poprzednio wszystkie dane trzeba było wpisać na trzech stronach, a pozostałe trzy zajmowała instrukcja. Teraz instrukcja jest na początku formularza, zawiera jedynie kilka wierszy. Z wzorca dokumentu wyrzucono też kilka nieistotnych, lub posiadanych już i tak przez ZUS danych.
Według członka zarządu ZUS nadzorującej pion świadczeń i orzecznictwa Doroty Bieniasz działania podjęto z myślą o klientach Zakładu. "Przełożenie ustawowych zwrotów na przystępny język, bez utraty pierwotnego sensu jest niezwykle trudne i wymaga specjalistycznej wiedzy" - zaznaczyła.
Nowych formularzy ZUS jest mniej, mają jasne i czytelne sekcje, mniej stron i mniej wymaganych do wpisania danych. Każdy wyposażono w prostą instrukcję ich wypełniania. Z dotychczasowych 60 formularzy przygotowano 40 nowych - wyjaśnił rzecznik.
ZUS do końca roku przeszkoli też z nowych prostszych zasad swoich pracowników. Najpierw zewnętrzny zespół ekspertów wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, a potem będą oni odpowiedzialni za szkolenia wewnętrzne w ZUS i dotrzymanie wprowadzonych zasad.(PAP)