9 listopada TSUE odpowiedział na pytanie niemieckiego sądu, do którego skargę wniosło stowarzyszenie handlu częściami.  Zdaniem trybunału producenci samochodów mają obowiązek udostępnić wszystkie informacje dotyczące naprawy i konserwacji pojazdów. Producenci muszą prowadzić również bazy danych, obejmujące informacje dotyczące części pojazdu, które można wymienić na części zamienne.

Stowarzyszenie kontra Scania 

Prawo UE zobowiązuje producentów pojazdów do udostępnienia niezależnym podmiotom, w tym stacjom obsługi, dystrybutorom części zamiennych i wydawcom informacji technicznych, niezbędnych informacji dotyczących naprawy i konserwacji produkowanych przez nich pojazdów. Niemieckie zawodowe stowarzyszenie handlu częściami pojazdów uznało, że ani forma ani treść informacji dostarczanych przez producenta pojazdów ciężarowych Scania członkom tego stowarzyszenia nie spełniają tego obowiązku. Aby przeciwdziałać temu zjawisku, stowarzyszenie wniosło sprawę do sądu niemieckiego.

Sąd, mając wątpliwości co do zakresu obowiązków ciążących na Scania, zwrócił się do TSUE z pytaniem, czy numer identyfikacyjny pojazdu powinien być uznany za dane osobowe, które producenci są zobowiązani udostępnić.

Dane o samochodzie muszą być dostępne

TSUE orzekł, że producenci pojazdów mają obowiązek udostępnić wszystkie informacje dotyczące naprawy i konserwacji pojazdów. Jego zdaniem nie muszą być one koniecznie udostępnione przez interfejs bazy danych, pozwalający na dokonywanie zautomatyzowanych zapytań i pobranie wyników. Niemniej ich format musi nadawać się do bezpośredniego elektronicznego przetwarzania. Format ten powinien zatem umożliwić uzyskanie istotnych danych i zachowanie ich bezpośrednio po uzyskaniu. Ponadto trybunał uznał, że producenci muszą stworzyć bazy danych, obejmujące informacje dotyczące części pojazdu, które można wymienić na części zamienne.

W opinii TSUE wyszukiwanie informacji w tej bazie danych powinno być możliwe w oparciu o numery identyfikacyjne pojazdów oraz inne kryteria, takie jak moc silnika lub wyposażenie pojazdu. Sąd podkreślił, że numery identyfikacyjne pojazdów (VIN) muszą znajdować się w bazach danych. Numer VIN sam w sobie nie ma charakteru osobowego. Stanowi jednak dane osobowe w sytuacji, gdy osoba mająca do niego dostęp dysponuje środkami pozwalającymi na zidentyfikowania posiadacza pojazd pod warunkiem, że jest nim osoba fizyczna.

Trybunał zauważył, że posiadacz pojazdu, podobnie jak numer identyfikacyjny, jest wymieniony w świadectwie rejestracji. Również w przypadkach, w których numery identyfikacyjne pojazdów powinny być uznane za dane osobowe, ogólne rozporządzenie o ochronie danych nie sprzeciwia się temu, aby producenci pojazdów byli zobowiązani do udostępnienia ich niezależnym podmiotom.