1 października wchodzi w życie ustawa o dystrybucji ubezpieczeń. Wdraża ona do polskiego prawa unijną dyrektywę  IDD (Insurance Distribution Directive). Jej podstawowym celem  jest ochrona klientów. Sprzyjać temu ma większa przejrzystość procesu sprzedaży ubezpieczeń. Oferowana polisa ma być adekwatna do potrzeb konsumentów.

Nowe obowiązki dla dystrybutorów

- Agenci ubezpieczeniowi i pracownicy zakładów ubezpieczeń za sprawą wchodzącej ustawy mają dbać o to, aby sprzedawany produkt był adekwatny do potrzeb klienta – tłumaczy Paweł Stykowski, radca prawny z kancelarii prawnej Wierzbowski Eversheds Sutherland.
Zgodnie art. 8 ust. 1 ustawy dystrybutor - przed zawarciem umowy ubezpieczenia powinien określić wymagania i potrzeby klienta w oparciu o uzyskane od niego informacje. Dystrybutorem jest zarówno agent, który działa w imieniu zakładu ubezpieczeń, jak i  broker, który szuka dla klienta dobrej polisy i nie łączy go umowa z żadnym ubezpieczycielem. Pod nowymi przepisami jest nim również pracownik zakładu ubezpieczeń zaangażowany w sprzedaż. Do zmian przygotować muszą się więc nie tylko towarzystwa ubezpieczeniowe, ale i agenci.

 


 

Szczegółowe i przydatne informacje

Według Rzecznika Finansowego agent ma:

  • rozmawiać i w ten sposób możliwie najgłębiej poznać klienta, jego troski, obawy a tym samym poznać jego potrzeby i wymagania, czyli głęboko „wejść w jego buty”;
  • zwrócić uwagę na najczęstsze zagrożenia związane z jego ubezpieczeniowymi potrzebami, przytoczyć przykłady na bazie swojej fachowej wiedzy, doświadczeń zawodowych.

Rzecznik Finansowy uważa, że ważna jest również zmiana konstrukcji wniosków o zawarcie umowy. - Klient po wypełnieniu wniosku powinien wiedzieć, jakie są konsekwencje jego działań lub ich braku – tłumaczy Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego. Agent zatem powinien precyzyjnie wytłumaczyć zakres ochrony, pokazać i wytłumaczyć rozwiązania ograniczające czy eliminujące ryzyka, ostrzec i uczulić na sytuacje, w których ochrona nie będzie świadczona. - Klient więc powinien wiedzieć, że odszkodowania za straty spowodowane włamaniem do mieszkania, pozbawić może brak ważnego atestu zamka, brak drzwi antywłamaniowych, pozostawienie uchylonych okien, niewłączenie alarmu, niesprawny domofon - tłumaczy Jaworski.
Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń zapewnia, że ubezpieczyciele będą przedstawiać obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym. - Będą wskazywać m.in.: czego nie obejmuje ubezpieczenie oraz jakie są ograniczenia ochrony - mówi.

Zdaniem Pawła Stykowskiego zakłady ubezpieczeń włożyły dużo wysiłku, żeby wdrożyć nowe przepisy o dystrybucji. – Zainwestowały w narzędzia do analizy potrzeb klienta, zmieniły ścieżkę sprzedaży, szkolą pracowników i agentów. Podobnie najwięksi multi-agenci -mówi Stykowski.