Jak wskazano w komunikacie UOKiK, konsumenci nie mogli przez to ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna. Dlatego prezes Urzędu postawił firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli potwierdzą się w ramach dalszego postępowania, firmie grozi wysoka kara - w wysokości do 10 proc. obrotu. 

Komunikaty muszą być rzetelne 

Jak przypomina UOKiK, informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw. 

- Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć, jakie są faktyczne warunki promocji – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKIK. 

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków – do tej pory postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 wystąpień miękkich, w toku jest także 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach prezesa UOKiK znaczna część przedsiębiorców skorygowała też dotychczasowe, nieprawidłowe praktyki.

Shell: Będziemy współpracować 

W odpowiedzi na komunikat UOKiK biuro prasowe Shell Polska zapewnia o woli współpracy z urzędem. Firma podkreśla również, że przywiązuje dużą wagę do prawidłowego informowania klientów o cenach. 

- Potwierdzamy otrzymanie zawiadomienia od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będziemy w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia sprawy i ustosunkujemy się do zarzutów Urzędu po dokładnym zapoznaniu się z nimi. Już wcześniej w korespondencji z regulatorem Shell przedstawiał swoje stanowisko, przybliżając mechanizm tej promocji i odnosząc się do pytań Urzędu. Promocja, o której mowa, zakończyła się 31 sierpnia 2023 roku - wskazuje biuro prasowe Shell Polska w przekazanym stanowisku.