Pytanie Użytkownika LEX Ochrona Środowiska: Czy aktualnie istnieje możliwość przystąpienia przez firmę (właściciela nieruchomości niezamieszkałej) do systemu gminnego odbioru odpadów komunalnych? Czy jeśli rada gminy nie postanowi w drodze uchwały o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, to nie ma takiej możliwości?

 

Zmiany od 23.09.2021 r.

Począwszy od dnia 23 września 2021 roku, czyli od dnia wejścia w życie przeważającej części przepisów ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach właściciele nieruchomości niezamieszkałych nie mają pełnej swobody przystąpienia do gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi lub wystąpienia z tego systemu.

Zobacz pytanie i odpowiedź eksperta w LEX: Czy domy zakonne oraz plebanie należy zakwalifikować jako nieruchomości zamieszkałe, czy niezamieszkałe?

Termin na złożenie oświadczenia o wyłączeniu z systemu odbierania odpadów

Zgodnie z art. 6c ust. 3 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości niezamieszkałej powstałej w trakcie obowiązywania umowy może w terminie 60 dni od dnia powstania takiej nieruchomości złożyć pisemne oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów zorganizowanego przez gminę, wskazując gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę, z którymi zawarł umowę na odbiór odpadów komunalnych. Do oświadczenia należy dołączyć kopię umowy pod rygorem nieskuteczności oświadczenia. Oświadczenie jest skuteczne od dnia, w którym zacznie obowiązywać kolejna umowa.

Czytaj też: Wzór deklaracji śmieciowej gmina powinna podać w formie elektronicznej >

Odwołanie złożonego oświadczenia

Odwołanie złożonego oświadczenia nie może natomiast nastąpić przez cały okres obowiązywania umowy na odbieranie odpadów komunalnych. Oczywiście właściciel nieruchomości może stosowne odwołanie oświadczenia o wystąpieniu z systemu złożyć, ale będzie miało ono moc obowiązującą dopiero z chwilą biegu nowej umowy o zamówienie publiczne na odbiór odpadów komunalnych.

Więcej informacji znajdziesz w LEX Ochrona Środowiska:

Uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy >

Zobacz procedurę w LEX: Zorganizowanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości >