Gdyby nie sprawne działania resortu i dobra współpraca z UE, kara mogłaby być – według niego – dwukrotnie wyższa. Przepisy unijne miały zostać transponowane do prawa krajowego do czerwca 2021 r. Polska zrobiła to dopiero w 2024 r., co zdaniem Trybunału oznacza niewywiązanie się ze zobowiązań traktatowych. Argumenty Polski, takie jak pandemia COVID-19 czy potrzeba przeprowadzenia konsultacji społecznych, nie zostały przez TSUE uznane za wystarczające usprawiedliwienie kilkuletniego opóźnienia.
Kara naliczona na podstawie stawki dziennej
Komisja Europejska, która wniosła skargę, wskazywała, że opóźnienia wpłynęły negatywnie na twórców, nadawców i odbiorców w jednolitym rynku cyfrowym UE. TSUE przyznał jej rację i orzekł o karze w formie ryczałtu. Kwota 8,3 mln euro została ustalona na podstawie stawki dziennej w wysokości 13 700 euro, pomnożonej przez liczbę dni zwłoki. - Trybunał zobowiązał Polskę do zapłaty na rzecz Komisji ryczałtu w wysokości 8,3 mln euro, uznając, że środek ten jest niezbędny do zapobieżenia podobnym naruszeniom w przyszłości i zapewnienia skuteczności prawa UE – zaznaczono w uzasadnieniu wyroku.
Nowela podpisana w 2024 roku
Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która wdrażała unijne dyrektywy, została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę w sierpniu 2024 r.. Celem jednej z dyrektyw, SATCAB II, było umożliwienie szerszej dystrybucji programów radiowych i telewizyjnych między państwami UE. Druga – DSM – miała odpowiedzieć na wyzwania cyfryzacji w obszarze prawa autorskiego.
Nowe przepisy chronią twórców i wspierają mediacje
Nowe regulacje objęły m.in. ujednolicenie zasad licencjonowania reemisji utworów i rozpowszechniania programów za pomocą transmisji bezpośredniej. Wprowadzono też dozwolony użytek dla celów edukacyjnych i naukowych, rozszerzoną licencję zbiorową, prawo pokrewne dla wydawców prasy oraz nowe zasady dotyczące baz danych. Ustawa wprowadziła obowiązek zapewnienia godziwego wynagrodzenia dla twórców, uzależnionego od sposobu i zakresu wykorzystania ich utworów. Umożliwiono także mediacje między wydawcami a platformami cyfrowymi w zakresie ustalania wysokości wynagrodzenia. Właściwym organem do prowadzenia mediacji został Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.









