Przedsiębiorcy bardzo często rejestrują swoją działalność w domach bądź w lokalach, w których mieszkają. To z kolei otwiera szereg pytań dotyczących wysokości różnego rodzaju opłat, w tym za wywóz śmieci. Od czego więc zależy stawka opłaty za wywóz odpadów komunalnych od przedsiębiorcy prowadzącego swoją działalność w miejscu zamieszkania? Okazuje się, że wiele zależy od tego, o jaką działalność chodzi.
Wysokość opłaty za wywóz śmieci – od czego zależy?
Opłaty za wywóz śmieci ustala się na podstawie ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2519). Zgodnie z nią podstawowe znaczenie dla wysokości opłat za wywóz śmieci ma sposób przeznaczenia nieruchomości – a więc to, czy chodzi o nieruchomości mieszkalne, czy też związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W drugim z tych przypadków chodzi jednak jedynie o odpady komunalne. W każdym razie szczegółowe stawki opłat za wywóz śmieci ustala rada gminy w drodze uchwały. Warto pamiętać, że gmina ma obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Tym samym nie może uchylić się od tego obowiązku, czy po prostu go nie wykonywać.
Czytaj też: Opłaty za gospodarowanie śmieciami - poradnik dla mieszkańca >>
W przypadku lokali mieszkalnych opłata za wywóz śmieci jest obliczana poprzez pomnożenie uchwalonej stawki opłaty przez jeden z trzech wskaźników: liczbę mieszkańców nieruchomości; ilość zużytej wody z danej nieruchomości; powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego. Poza tym rada gminy może zdecydować się na wprowadzenie stawki opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi od gospodarstwa domowego. Problem pojawia się wówczas, gdy w nieruchomości mieszkalnej jest prowadzona działalność gospodarcza, czy to przez jej właściciela, czy też lokatora. W jaki sposób w takich przypadkach oblicza się wysokość opłaty za wywóz śmieci?
Czytaj też: Ustalanie opłaty za odpady na nieruchomościach rekreacyjno-wypoczynkowych >>
Jaka działalność jest prowadzona na nieruchomości?
Żaden przepis polskiego prawa nie zabrania zarejestrowania swojej działalności gospodarczej w swoim domu czy lokalu mieszkalnym, także w wynajmowanym, o ile przedsiębiorca uzyska właściwy tytuł do lokalu, np. w formie zgody jego właściciela na rejestrację działalności pod danym adresem. Choć oczywiście w przypadku niektórych rodzajów własnego biznesu trzeba spełnić określone wymogi, co do miejsca jej prowadzenia – wówczas wykorzystanie w tym celu nieruchomości mieszkalnej może okazać się niemożliwe. W każdym razie standardem jest, że przedsiębiorcy za siedzibę swojej działalności wskazują nieruchomość, w której mieszkają. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przewiduje taką sytuację.
Zgodnie z art. 6j ust. 4a w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości mieszkaniowej. W takich okolicznościach więc przedsiębiorca nie ponosi żadnych dodatkowych opłat za wywóz śmieci, a gmina po prostu nie ma prawa go obciążyć z tego tytułu niczym więcej, niż opłatą obliczoną zgodnie z przyjętymi zasadami dla nieruchomości mieszkaniowych.
Nieco inaczej sprawa przedstawia się w przypadku nieruchomości, które w części są przeznaczone do zamieszkania, a w części do prowadzenia działalności gospodarczej. Wówczas opłata za wywóz odpadów komunalnych będzie składała się z sumy dwóch elementów: opłaty właściwiej dla nieruchomości mieszkaniowej oraz opłaty obliczonej dla nieruchomości, na której prowadzony jest biznes. Formalnie będzie to nadal jedna opłata, ale kalkulowana przez dodanie do siebie tych dwóch wartości.
Cena promocyjna: 89.1 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 19.8 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.