Pytanie
Jakie zezwolenia powinna posiadać firma, która odbiera odpady tylko z przystanków autobusowych i transportuje je do miejsca (kontener ustawiony na terenie nieruchomości, do której posiada tytuł prawny), gdzie będą czasowo magazynowane w celu uzbierania odpowiedniej ilości?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 26 stycznia 2012 r.
Działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości został obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Niezależnie od wymagań ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.), w przypadku transportu i zbierania odpadów obowiązujące pozostają przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) – dalej u.o. (wyjaśnienie Ministerstwa Środowiska z 22 października 2004 r., sygn. DP 024-368/04/MD). Co do zasady, prowadzenie transportu odpadów, a także ich zbieranie, czyli m.in. umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie, mające na celu przygotowanie odpadów do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania, wymaga uzyskania zezwolenia, którego w drodze decyzji udziela starosta lub regionalny dyrektor ochrony środowiska.
Anna Nieć