Pytanie
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (prowadziła PKPIR) wniosła do nowo powstałej spółki z o.o. majątek w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a w zamian otrzymała udziały. Na majątek składały się poniesione przez tę osobą nakłady na adaptację budynków do celów prowadzenia działalności gastronomicznej (w chwili ich wniesienia jeszcze nie zakończono tej inwestycji), środki trwałe w postaci maszyn i urządzeń gastronomicznych oraz sprzętu komputerowego, które były wcześniej wykorzystywane przez przedsiębiorcę i amortyzowane, wyposażenie - środki niskocenne poniżej 3500 zł (wg wyceny aportowej i ceny zakupu u przedsiębiorcy), zapasy surowców, które będą zużyte bezpośrednio do produkcji dań, towary do dalszej odsprzedaży, środki czystości, opakowania, materiały biurowe (papier ksero, spinacze, znaczki pocztowe, kredki, dziurkacze itd.).
W wyniku wniesienia powyższego majątku bilansowo powstała nadwyżka otrzymanych udziałów nad wniesionym majątkiem, tzw. dodatnia wartość firmy.
Jak na gruncie prawa podatkowego rozliczyć powyższe zdarzenie gospodarcze?
W jaki sposób ustalić podstawę do amortyzacji?
Co zrobić z wniesionym majątkiem, którego nie można traktować jako środki trwałe?
Jak podatkowo ustalić wartość formy i czy w przypadku dodatniej wartości, można ją amortyzować bilansowo i podatkowo (i w jakim okresie)?
Jak postąpić w sytuacji, gdy podatkowo wystąpi ujemna wartość firmy?