„Przebiegają zgodnie z harmonogramem. Na tym etapie termin zakończenia inwestycji nie jest zagrożony” – powiedział rzecznik. Prace budowlane mają zakończyć się we wrześniu 2018 r.

W piątek na plac budowy kolejarze zaprosili dziennikarzy, by zaprezentować zaawansowanie robót. Od kilku miesięcy ekipy budowlane zajmują się wzmacnianiem i renowacją konstrukcji estakady, odnawianiem wiaduktów i wieloma innymi niezbędnymi robotami.

Cały projekt jest wart 115 mln zł brutto.

"Modernizacja estakady kolejowej i stacji Gorzów Wielkopolski to zwiększenie komfortu obsługi pasażerów i ułatwienie dostępu do kolei. To lepsze podróże w mieście, regionie i sprawniejsze połączenia dalekobieżne. Inwestycja zachowuje historyczny charakter obiektów i zapewnia oczekiwany obecnie standard obsługi, już dostępny na przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni" - powiedział członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch.

Na estakadzie zdemontowano ok. 2 km toru. Skuto płytę betonową nad 30 niszami oraz w obrębie peronów gorzowskiego dworca. Trwają prace we wnętrzu 35 z 50 nisz estakady. Ich efektem będzie nie tylko sprawny i bezpieczny przejazd pociągów, ale także lepsze warunki dla najemców. W niszach znajdują się sklepy, restauracje i kawiarnie.

„Wzmocniona konstrukcja estakady zapewni odpowiednią nośność dla sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów. Budowla zostanie na tyle wzmocniona, że możliwe będzie dobudowanie drugiego toru oraz elektryfikacja linii. Wykonano także w ok. 70-proc. wzmacnianie murów oporowych” – podkreślił rzecznik PKP PLK.

Realizowany projekt obejmuje także prace na pięciu wiaduktach w obrębie estakady i na stacji kolejowej w Gorzowie Wlkp. Tam zostanie gruntownie zmodernizowany peron nr 2 – od lat nieużywany. Na czas prac zdemontowano na nim wiatę peronową, która zostanie odtworzona w dawnym kształcie. Będą nowe schody, winda i pochylnie. Zainstalowany zostanie monitoring.

„Istotnym udogodnieniem dla pasażerów gorzowskiej stacji na peronach nr 1 i nr 2 oraz na nowym przystanku Gorzów Wschodni będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Urządzenia umożliwią przekazywanie podróżnym bieżących informacji o przyjazdach i odjazdach pociągów” – zaznaczył Siemieniec.

Gorzowska estakada kolejowa, należy do najdłuższych tego typu obiektów w kraju, liczy przeszło 2 km długości, powstała w latach 1905-1914. Wpisana jest do rejestru zabytków. Jej przebudowa prowadzona jest pod nadzorem konserwatora zabytków.

Wykonane prace modernizacyjne mają zagwarantować wzmocnienie konstrukcji, przy jednoczesnym zachowaniu jej historycznego charakteru. Odnowiona budowla znów będzie ozdobą centralnej części miasta.

 

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I - Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim”. Jego wartość to 115 mln zł brutto, z czego niemal 81 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. (PAP)

autor: Marcin Rynkiewicz

edytor: Anna Mackiewicz