Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP ma zastrzeżenia do rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Jego zdaniem okres ochrony jest zbyt krótki. Nie wszyscy też skorzystają ze wsparcia tak samo. Nie podoba się mu również propozycja dotycząca średniej ceny. W związku z tym postuluje zmiany w projekcie, swoje propozycje przesłał posłom.

Czytaj też: Dodatek węglowy – nowe zadanie dla OPS >>>

Średnia cena z sufitu? Potrzebna nowa

Projekt przewiduje, że pomocą zostaną objęci mieszkańcy bloków, korzystający z ciepła systemowego, a ciepłownie mają dostać "wyrównanie". Wytwórca ciepła będą składać wniosek do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o zatwierdzenie taryfy z rekompensatą w przypadku dostawy ciepła do budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej. Średnia cena z rekompensatą ma wynieść:

  •  150,95 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego na podstawie gazu ziemnego lub oleju opałowego;
  •  103,82 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach.

Związek postuluje o ustalenie średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą w wysokości 103,82 zł/GJ netto dla źródeł ciepła opalanych gazem ziemnym, olejem opałowym i dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach.

 


Dowiedz się więcej:

Dodatek węglowy - nowe zadanie dla gmin/jednostek organizacyjnych pomocy społecznej

dostosowanie do indywidualnych potrzeb

płatność po zrealizowanej usłudze

Szkolenie

 - Zgodnie z art. 3 ust. 6 i ust. 7 projektu ustawy jeżeli średnia cena wytwarzania ciepła wytwórcy ciepła jest wyższa od średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą tego wytwórcy wówczas  stosowane są ceny lub stawki opłat w wysokości odpowiadającej  średniej cenie wytwarzanego ciepła z rekompensatą. Jeżeli średnia cena wytwarzania ciepła jest niższa niż średnia cena wytwarzania ciepła z rekompensatą, przedsiębiorstwo energetyczne w rozliczeniach z odbiorcami stosuje tę cenę. Ustalenie tak wysokiej ceny dla ciepła wytwarzanego w źródłach opalanych gazem ziemnym i olejem nie ma żadnego uzasadnienia, a służy jedynie ograniczeniu pomocy państwa w postaci obniżki cen za ciepło do niewielkiej grupy odbiorców. Jest to działanie  niezwykle krzywdzące dla wielu gospodarstw domowych. - wyjaśnia Jerzy Jankowski, prezes ZRSMRP.

Sprawdź też: Czy zmiana wysokości zaliczki na centralne ogrzewanie wymaga uchwały wspólnoty mieszkaniowej? >>>

Według niego w uzasadnieniu do ustawy nie wskazano metody ustalenia w/w cen, natomiast z wcześniejszych wypowiedzi członków rządu wynika, że jako bazowe ceny paliw do określenia średniej ceny z rekompensatą przyjęto ceny paliw z marca 2022 roku w stosunku do obecnie obowiązujących cen.  - Ceny gazu i oleju zaczęły gwałtownie rosnąć już w III kwartale ubiegłego roku, a w ślad za tym ceny ciepła ze źródeł opalanych gazem i olejem. Natomiast ceny węgla zaczęły gwałtowanie rosnąć dopiero po nałożeniu embarga na węgiel z Rosji i w tym przypadku ceny węgla z marca 2022 roku mogą stanowić bazę dla ustalenia średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą. Ponadto w przypadku gazu ziemnego lub oleju udział kosztów paliwa w kosztach produkcji ciepła jest wyższy niż w przypadku węgla. Stąd też brak uzasadnienia dla tak zróżnicowanych średnich cen wytwarzania ciepła z rekompensatą w wysokości 150,95 zł/GJ (gaz, olej) i 103,82 zł/GJ (pozostałe paliwa) - dodaje. 

Zdaniem Związku takie ustalenie średnich cen wytwarzania ciepła z rekompensatą jak w projekcie ustawy spowoduje, że zostanie zniweczony proces kosztownego zastępowania gazem nieekologicznego węgla, a w wielu przypadkach wstrzymanie inwestycji, polegających na zamianie źródeł ciepła z węglowych na gazowe czy też OZE. Nie widzi też  żadnych podstaw dla zróżnicowania cen ciepła z rekompensatą w zależności od paliwa stosowanego w źródle ciepła i wnosimy o zmianę w projekcie ustawy zgodnie z przedstawioną przez nas propozycją.

Równa ochrona dla wszystkich

Związek proponuje, żeby wprowadzić  w ustawie okres obowiązywania  stosowania cen wytwarzania ciepła z rekompensatą wynikających  ze średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą  od dnia 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2027 roku. Obecnie projekt przewiduje, że wsparcie  będzie obowiązywało 1 października 2022 roku do dnia 30 kwietnia 2023 roku.

- Pomoc państwa gospodarstwom domowym znajdującym się w budynkach wielolokalowych zasilanych w ciepło systemowe  ze względu na drastyczne podwyżki cen ciepła w związku ze wzrostem cen paliw jest bardzo spóźniona. Nasze wielokrotne postulaty do wszelkich organów państwowych o  wprowadzenie zmiany w art. 62b ust. 1 pkt 2c prawa energetycznegotj. o  uwzględnienie zapisu, że taryfy ustalane przez przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesje na obrót paliwami gazowymi i zatwierdzane przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki mają zastosowanie do podmiotów  zużywających gaz do produkcji energii cieplnej w kotłowniach i ciepłowniach w zakresie dostawy ciepła na potrzeby  gospodarstw domowych znajdujących się w budynkach wielolokalowych,  nie zostały zrealizowane - mówi prezes Jankowski. 

Czytaj w LEX: Czy zarządca może wyłączyć się z życia wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni? >>>

Stąd też już  w 2022 roku tysiące mieszkańców budynków wielolokalowych  zasilanych z ciepła systemowego, zwłaszcza z ciepłowni gazowych,  nie są w stanie regulować opłat za mieszkania ze względu na wysokie  koszty ogrzewania i podgrzania wody. Wprowadzenie rozwiązań osłonowych od 1 października 2022 roku  będzie mogło mieć odniesienie wyłącznie do okresu po 1 października 2022 roku, więc  od początku 2022 roku do 30 września 2022 roku mieszkańcy będą musieli pokryć koszty ogrzewania i podgrzania wody według cen zawartych w taryfach dla ciepła obecnie  stosowanych przez przedsiębiorstwa ciepłownicze.

Rozliczenie roczne za ogrzewanie za rok 2022, które będzie dokonane przez zarządców budynków wielolokalowych na podstawie art. 45a ustawy Prawo energetyczne, uwzględni koszty rzeczywiście poniesione przez użytkowników lokali, w tym wysokie koszty ciepła w sezonie grzewczym od 1 stycznia 2022 roku do końca tego sezonu  (kwiecień 2022)  oraz  obniżone koszty ogrzewania przy zastosowaniu cen ciepła z rekompensatą dopiero od 1 października 20022 roku do 31 grudnia 2022 roku Spowoduje to , że tak oczekiwana przez mieszkańców pomoc Państwa, nie będzie miała istotnego wpływu na całkowite koszty ogrzewania i podgrzania wody w 2022 roku.

W rozwiązaniu ustawowym nie przewidziano również, że po zakończeniu sezonu grzewczego dostarczane jest ciepło do podgrzania wody a sezon grzewczy rozpoczyna się często w wielu regionach kraju w połowie września.

- O ile w sezonie grzewczym od 1 października  2022 roku do 30 kwietnia roku 2023 cena ciepła  z rekompensatą obniży koszty podgrzania wody w sezonie grzewczym, to po dniu 30 kwietnia 2023 roku koszt podgrzania wody gwałtownie wzrośnie, gdyż znowu będą miały zastosowanie ceny z taryfy bez rekompensat - ostrzega Jerzy Jankowski. 

W opinii związku niedopuszczalne jest ograniczenie okresu ochronnego odbiorców ciepła systemowego do siedmiu miesięcy, jeżeli w stosunku do gospodarstw domowych w budynkach jednorodzinnych i wielorodzinnych  przewidziano pomoc od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2027 roku w postaci możliwości stosowania regulowanych  cen gazu do kotłowni gazowych zgodnie z art. 62b ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo energetyczne. Stanowi to naruszenie konstytucyjnej zasady równości wobec prawa, o której stanowi art. 32 Konstytucji RP.