Naruszenie dotyczy nowych samochodów ciężarowych o masie od 6 do 16 ton i aut ciężarowych przekraczającej 16 ton, będących zarówno samochodami ciężarowymi skrzyniowymi, jak i ciągnikami siodłowymi. Mowa tu takich markach jak: daimler, fiat/chrysler, iveco, volvo, paccar/daf.

Komisja UE karze na naruszenia

Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie „AT.39824 – Samochody ciężarowe”, w której stwierdziła, że marki te w latach 1997-2011 były w zmowie cenowej na mocy, której producenci ustalali wspólnie ceny brutto samochodów ciężarowych i podwyższanie tychże cen brutto.

Czytaj: Do wykazania zmowy cenowej nie potrzeba bezpośredniego dowodu>>

Komisja Europejska we wrześniu 2017 r. doszła do wniosku, że również Scania brała udział w tejże zmowie. Scania zaskarżyła tę decyzję i zażądała stwierdzenia jej nieważności – sprawa ta nie została rozstrzygnięta do dziś. Wszyscy producenci – z wyjątkiem MAN – zostali ukarani wielomilionowymi karami za udział w tym kartelu.

Brakuje w sądach biegłych

Szacuje się, że w Polsce dotkniętych zmową cenową było kilkaset tysięcy samochodów ciężarowych. Każde auto musi być przez biegłego przebadane. Jednak jak informuje adwokat Daniel Reck z Kancelarii Duraj Reck i Partnerzy na listach Prezesów Sądów Okręgowych nie ma wielu biegłych o specjalizacji „ekonomia konkurencji", czyli obliczania szkody w ramach cywilnokartelowych procesów o odszkodowanie. Chodzi o analizy porównawcze rynku, ustalanie ceny powyżej kosztów, ustalanie cen na podstawie kosztów i symulacje rynku.

- W każdym procesie będzie trzeba udowodnić szkodę poprzez opinię biegłego, ponieważ żaden sąd tego samodzielnie nie policzy - mówi Daniel Reck. - Znam przynajmniej dwóch biegłych, którzy teraz są wpisywani na listy w sądach i trzech biegłych, którzy już wydali takie opinie, ale nie są wpisani na listę prezesa sądu - dodaje.

Jeżeli ekspertów na liście jest mało, to nie ma komu zlecić ekspertyzy, więc czas oczekiwania na opinię będzie się wydłużał, co w konsekwencji może doprowadzić do paraliżu tych postępowań - zastrzega Reck.

Dochodzenie roszczeń do 2020 r.

Każdy kto kupił lub wziął w leasing pojazd wymienionych marek od 17 stycznia 1997 r. do 18 stycznia 2011 r. ( w wypadku firmy MAN do 20 września 2010 r.) może dochodzić odszkodowania do 20 czerwca 2020 r.

W tych sprawach należy udowodnić jaka byłaby cena kupionych pojazdów, dla każdego z pojazdów odrębnie, gdyby nie zmowa cenowa producentów. Trzeba w tym celu przedstawić umowy i faktury VAT.

Według art. 3 ustawy z 21 kwietnia 2017 r. o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji, sprawca naruszenia jest zobowiązany do naprawienia szkody wyrządzonej komukolwiek przez naruszenie prawa konkurencji, chyba że nie ponosi winy.

Decyzja w zakresie stwierdzenia naruszenia prawa konkurencji wiąże każdy sąd państwa członkowskiego Unii Europejskiej.