Pytanie
Czy przy nabyciu wadliwych kartonów przez spółkę, które miały być pierwotnie przeznaczone na cele działalności opodatkowanej (opakowanie wyrobów własnych, a następnie dalsza ich sprzedaż do klienta), lecz w efekcie końcowym nie zostały wykorzystane do czynności opodatkowanych z przyczyn niezależnych od spółki (stwierdzono błąd w nadruku na kartonach, który powstał w wyniku błędnie złożonego zlecenia przez firmę zewnętrzną przygotowującą projekt opakowania) spółka zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w dwóch niżej opisanych sytuacjach?
1. spółka otrzymuje fakturę za zakup pierwszej partii wadliwych kartonów, które zostają zniszczone w spółce (protokół likwidacji);
2. spółka otrzymuje fakturę za zakup drugiej partii wadliwych kartonów, lecz na polecenie spółki są one zniszczone u producenta (protokół zniszczenia).
Czy chcąc otrzymać od firmy zewnętrznej rekompensatę, odszkodowanie za poniesione koszty nabycia wadliwych kartonów spółka powinna wystawić notę obciążeniową w wysokości odpowiadającej cenie netto (tj. bez podatku od towarów i usług) czy cenie brutto zakupu tych towarów?