Pytanie
Prowadzę działalność gospodarczą (PKPiR). Jestem podatnikiem VAT. Zamierzam wynająć lokal, który jest środkiem trwałym w mojej firmie. Firma, która chce wynająć ten lokal na prowadzenie działalności gospodarczej zaproponowała, że przeprowadzi remont pomieszczenia (wymieni podłogi, glazurę, tynki oraz okna), ale nie będzie opłacać czynszu do wysokości poniesionych wydatków na remont.
Czy można w ten sposób dokonać rozliczenia?
Czy mam wystawiać faktury na czynsz co miesiąc, a nie otrzymywać za to zapłaty?
Wiem, że najem z musi być udokumentowany umową najmu. Firma zgłosi w urzędzie miejsce prowadzenia działalności w tym lokalu.
Jak udokumentować taką transakcję?
Jak będzie wyglądała sytuacja jeśli spółka cywilna wynajęła pomieszczenie do prowadzenia działalności gospodarczej, a następnie przeprowadziła remont?
Zgodnie z umową najmu strony będą partycypowały w kosztach po 50%, w ten sposób, że wynajmujący będzie pomniejszał na fakturach miesięczny czynsz dla spółki o 50% umówionej wartości z umowy aż do osiągnięcia 50% całej inwestycji. Spółka cywilna wystąpiła do urzędu skarbowego o zwrot VAT z całej wartości inwestycji. Urząd zakwestionował to i twierdzi, że Spółka powinna wystawić refakturę na połowę wartości inwestycji, a wynajmujący wystawiać faktury miesięczne na całą kwotę czynszu.
Czy słusznie?