Pytanie
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał umowę na zakup towaru handlowego w stawce VAT 23%, tj. urządzeń pochodzących z starej linii technologicznej, którą następnie we własnym zakresie rozebrał i sprzedał jako złom. W umowie znajduje się warunek, że kupujący może dokonać rozbiórki urządzeń po uprzedniej zapłacie za całość towaru. W związku z opóźnieniami w zapłacie, w grudniu 2014 r. został podpisany aneks, z którego wynika, że podatnik może przejmować urządzenia do wysokości dokonanej zapłaty. Ponieważ podatnik płacił za towar w ratach, to proporcjonalnie do dokonanej zapłaty obejmował na własność poszczególne urządzenia, które następnie rozbierał i sprzedawał. W dniu podpisania umowy tj. październiku 2014 r. została wystawiona faktura na całą kwotę transakcji. Podatnik odliczył VAT z tej faktury. Odliczenie to podważył urząd skarbowy twierdząc, że podatnik nie objął na własność wszystkich urządzeń, ponieważ uregulował tylko część z należności i w związku z tym tylko do tej części kwoty z faktury nabył prawo własności urządzeń i może odliczyć VAT zawarty w dokonanej części zapłaty. Podatnik pomimo zawartej umowy, że ureguluje kwotę z faktury w przeciągu 30 dni, z przyczyn ekonomicznych zapłacił dopiero ostatnią część faktury w marcu 2015 r. Zgodnie z ogólną zasadą obowiązującą w VAT, podatek naliczony można odliczyć w miesiącu powstania obowiązku podatkowego oraz w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.
Czy można przyjąć, że moment powstania obowiązku w VAT powstaje tutaj w każdym momencie dokonania częściowej zapłaty, tj. w grudniu 2014 r. (plus aneks), styczniu 2015 r., lutym 2015 r. oraz w marcu 2015 r., czy jednak ostatnim miesiącem, w którym można odliczyć podatek VAT naliczony z faktury wystawionej w październiku 2014 r., w lutym 2015 r., biorąc pod uwagę aneks zawarty w grudniu 2014 r. oraz, że w tym miesiącu wpłynęła pierwsza zapłata za ten towar?