Pytanie
Spółka, która dostarcza energię elektryczną, sprzedawała tę energię podmiotowi od 1 kwietnia 2012 r. Zgodnie z umową za sprzedaną energię Sprzedający miał wystawiać fakturę po zakończeniu okresu rozliczeniowego (okres miesięczny) na podstawie odczytów przekazanych przez dystrybutora energii. Jest w umowie zapis, iż w przypadku nie otrzymania danych pomiarowych od dystrybutora za okres rozliczeniowy, Sprzedający wystawi fakturę na podstawie prognoz zużycia. Podmiot kupujący został zlikwidowany do dnia 30 września 2012 r., zobowiązania i mienie likwidowanego podmiotu przejęła nowo utworzona placówka według stanu na dzień zakończenia likwidacji. Zgodnie z uchwałą nowa placówka powstała z dniem 1 października 2012 r. Sprzedający energię nie wystawiał faktur miesięcznych, bo nie miał pomiarów od dystrybutora. Nie wystawiał także faktur na podstawie prognoz. Dopiero w dniu 15 stycznia 2013 r. została wystawiona faktura za energię elektryczną za okres od 1 kwietnia 2012 r. do 30 września 2012 r. (miesiąc sprzedaży grudzień 2012 r., rozliczenie końcowe). Faktura została dostarczona podmiotowi zlikwidowanemu, który jej nie przyjął.
W którym momencie powstawał obowiązek podatkowy u sprzedającego z tytułu dostaw energii elektrycznej?
Czy faktura za całość usługi, wystawiona jednorazowo na zakończenie rozliczeń z podmiotem, jest prawidłową fakturą z punktu widzenia przepisów VAT (mimo, że faktura wystawiona jest niezgodnie z zapisami w umowie)?
Czy można wystawić korektę do wystawionej faktury, w której będzie zmieniony nabywca na obecny podmiot, który z tych dostaw nie korzystał, ale przejął jego zobowiązania?
Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego w takiej korekcie ze zmianą nabywcy?
Czy może w inny sposób należy prawidłowo zafakturować i rozliczyć podatkowo opisane zdarzenie?