O tym, że niezłożenie "informacji o pomocy" skutkuje sankcjami finansowymi, a termin na spełnienie tego obowiązku przez firmy z sektora MŚP jest niepewny, Prawo.pl pisało w artykule "Chaos i biurokracja z informacjami o cenach prądu dla firm". W skrócie: termin upływa 28 lutego br., ale wkrótce powinien zostać przedłużony do 30 czerwca 2025 r.
W trakcie prac sejmowych dodana została poprawka, zwiększającą z 350 mln zł do 1,2 mld zł limit wsparcia z budżetu w mechanizmie ustawowego ograniczenia wzrostu cen dla odbiorców ciepła systemowego. Przy czym, gdy wypłaty przekroczą 75 proc. podniesionej kwoty, minister właściwy do spraw energii informuje o tym fakcie w drodze obwieszczenia, a wysokość wypłacanych wyrównań ulegnie proporcjonalnemu obniżeniu tak, aby nie przekroczyć limitu.
Ustawa o rynku mocy
Zasadniczym przedmiotem ustawy są jednak aukcje dogrywkowe na rynku mocy. Nowelizacja przewiduje, że miałyby one być przeprowadzone w przypadku, gdy operator systemu przesyłowego stwierdzi problem z wystarczalnością zasobów wytwórczych i zgłosi ten fakt odpowiedniemu ministrowi. Zakłada się przeprowadzenie aukcji dogrywkowej na rok dostaw 2029 oraz możliwość przeprowadzenia takiej aukcji na rok 2030.
Dla aukcji na rok 2029 wartość zawartych w aukcji dogrywkowej umów mocowych, czyli koszt obciążający odbiorców energii elektrycznej oszacowano na 1,879 mld zł w 2029 r., a przez kolejne sześć lat - na 1,074 mld zł rocznie. W ocenie skutków regulacji nie szacowano kosztów ewentualnej aukcji dogrywkowej na rok 2030.
Ustawa przewiduje, że do udziału w aukcjach dogrywkowych będą uprawnione te same podmioty, które mogą wziąć udział w aukcjach głównych. Możliwe też będzie ustalanie w aukcjach rynku mocy korekcyjnych współczynników dyspozycyjności dla poszczególnych grup technologii.
W przeprowadzonej w grudniu 2024 r. aukcji głównej rynku mocy na rok dostaw 2029 znaczące sukcesy odniosły magazyny energii. Kontraktów nie zdobyło natomiast szereg planowanych elektrowni gazowych. Rząd uzasadnił zgłoszenie projektu tym, że w czasie tych aukcji zaburzona została równowaga pomiędzy źródłami wytwórczymi posiadającymi zdolność do dostawy mocy bez ograniczeń czasowych, a magazynami energii elektrycznej.
Dlatego zgodnie nowelizacją, w aukcjach dogrywkowych preferowane będą elektrownie gazowe, m.in. poprzez wprowadzenie współczynników korekcyjnych dla poszczególnych technologii. Dodatkowo, w czasie prac parlamentarnych wprowadzono do ustawy zapis, że dostawca mocy może zgłosić wolę udziału w aukcji z planowaną jednostką wytwórczą, dla której jedynie złożył wniosek o wydanie warunków przyłączenia, o ile technologia tej jednostki umożliwia dostarczanie mocy do systemu z mocą osiągalną nieprzerwanie przez co najmniej 48 godz.
Zgodnie z ustawą moc jest towarem, który można kupować i sprzedawać. Jednostki - wyłaniane podczas aukcji do pełnienia tzw. obowiązku mocowego, polegającego na gotowości do dostarczania mocy elektrycznej do systemu oraz zobowiązaniu do faktycznej dostawy mocy w okresie zagrożenia - są za to wynagradzane. Rynek mocy działa od początku 2021 r. W celu pokrycia jego kosztów odbiorcy energii elektrycznej ponoszą dodatkowe opłaty.