To wyniki raportu HealthDesk na temat zdrowia pracowników biurowych przeprowadzanych przez HealthDesk, przy wykorzystaniu kwestionariusza ankietowego uzupełnianego w drodze samooceny przez 1,3 tys. zatrudnionych pracowników biurowych w Polsce w latach 2017 – 2018.

Wyniki raportu dotyczą osób wykonujących pracę siedzącą, przy biurku z wykorzystaniem komputera stacjonarnego lub laptopa.


Fizjoterapeuta sam planuje i zmienia leczenie, a pacjenci dzwonią do NFZ - czytaj tutaj>>

Szyja boli najczęściej?

W raporcie zdiagnozowano, jakie partie ciała najczęściej bolą pracowników biurowych. Ponad połowa zatrudnionych czuje dyskomfort bólowy szyi podczas wykonywanej pracy. Pracownicy wskazują również na ból takich części ciała jak: łopatka (42,3 proc.), głowa (35 proc.) i barki (31,3 proc.). W dolnych partiach ciała pracownicy najczęściej skarżą się najczęściej na ból kości krzyżowej (51,5 proc.). Co piąty pracownik cierpi także na ból oczu w pracy.

 

Stres w miejscu pracy - czytaj tutaj>>

 

Rozdrażnienie w biurze i praca przez sen

Badania pokazały, że co drugi pracownik biurowy dotknięty stresem w pracy reaguje rozdrażnieniem (51,2 proc.), 39,8 proc. doskwiera złe samopoczucie i prawie tyle samo ma problemy ze skupieniem się (39,2 proc.).

Aż 35,6 proc. pracowników pod wpływem stresu czuje się przytłoczona obowiązkami, a co czwarty ma z powodu stresu niższą efektywność. Prawie jeden na pięciu zatrudnionych nie odpocznie w nocy, ponieważ ma problemy z zasypianiem lub śni o pracy (18,4 proc.).


Stres w pracy. Analiza - czytaj tutaj>>

Sezon zimowy: braki słońca, spadki nastrojów i motywacji

Nastroje pracowników biurowych zmieniają się również wraz z porą roku. Zima to czas ich zmniejszonej ekspozycji na słońce. Z tego powodu 66,5 proc. badanych deklaruje pogorszenie nastroju, 46,2 proc. więcej śpi, a 40,8 proc. dotyka spadek motywacji. Zimą, co trzecia osoba odczuwa również zwiększony głód na węglowodany spowodowany brakiem dostępu do światła słonecznego. Objawy te mogą być zaklasyfikowane jako symptomy sezonowej depresji.

- Raport HealthDesk daje nowe spojrzenie na koszt zdrowotny pracownika związany z wykonywaną pracą siedzącą. Analiza zdrowia pracowników biurowych w Polsce pokazuje, że mamy o co zadbać. Większość zatrudnionych doświadcza realnego bólu w pracy, wykonując obowiązki w dużym stresie i doświadczając braku słońca z konsekwencjami, o których nigdy wcześniej nie myśleliśmy – mówi Przemysław Jaczewski, general manager HealthDesk i ekspert wellness.

 

Konieczne wsparcie w biurze

Jarczewski podkreśla, że wyniki raportu pokazują, że konieczne jest wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań wellness w biurach, w trosce o zdrowie, komfort pracy i efektywność ludzi.

- Firmy znajdują się w konieczności opracowania strategii motywowania i retencji pracowników poprzez dokładne odpowiadanie na ich potrzeby. Dlatego obok kart sportowych i opieki medycznej, rośnie szybko nowy, silny trend wspierający dobrobyt i zrównoważone życie ludzi aktywnych zawodowo – podkreśla Przemysław Jaczewski. - Jesteśmy świadkami momentu, w którym nurt wellness i wellbeing wychodzi z niszy i wkracza do mainstreamu rzeczywistości pracodawców w Polsce. Wraz z nim, rośnie szereg inicjatyw wspierających zdrowie pracownika bez konieczności opuszczania przez niego miejsca pracy – od razu i na miejscu - dodaje.