- Dzięki temu zostanie zapewniony równy dostęp do osiągnięć naukowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, a także będzie możliwa integracja przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych, co przyczyni się do wymiany doświadczeń między tymi zawodami, a także pozytywnie wpłynie na jakość realizowanych świadczeń zdrowotnych - argumentuje Ministerstwo Zdrowia. 

W wyniku projektowanych zmian nastąpi utworzenie jednej jednostki działającej w obszarze kształcenia podyplomowego dla wszystkich medycznych grup zawodowych. Dlatego też, przedmiotowy projekt zakłada włączenie CKPPiP do CMKP.

 

Większa kontrola nad szkoleniami pielęgniarek

To także odpowiedź na spadek jakości kształcenia podyplomowego tej grupy zawodowej. Obecnie szkolenia odbywają się m.in. na kursach on-line, prowadzone przez szkoły, które nie gwarantują jakości kształcenia

– O tej fuzji mówiliśmy od dawna, także kontrola NIK wykazała, że nieuzasadnione ekonomicznie jest prowadzenie obu podmiotów. Jednak dla Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych (NIPiP) najważniejsza jest jakość kształcenia pielęgniarek i położnych. W tej zmianie widzimy szansę na standaryzację tej edukacji, na co także od dawna zwracamy uwagę – mówiła Prawo.pl Mariola Łodzińska, prezes NIPiP.

Był to komentarz do projektu ustawy, który przygotowało poprzednie kierownictwo Ministerstwa Zdrowia. 

Czytaj także na Prawo.pl: Koniec z kursami online dla pielęgniarek i położnych

Autorzy założeń do nowego projektu podkreślają, że istotą planowanych rozwiązań jest także podniesienie jakości kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych poprzez wprowadzenie akredytacji rektora CMKP na prowadzenie szkoleń specjalizacyjnych dla pielęgniarek i położnych. W przypadku pozostałych form kształcenia proponowane rozwiązania pozwolą organowi rejestrowemu (Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych) - już na etapie udzielania wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe, weryfikować, posiadanie przez organizatora kształcenia m.in. bazy dydaktycznej do realizacji staży określonych w programie kształcenia.

Dzięki przeniesieniu zadań CKPPiP do CMKP, będzie możliwe ujednolicenie procesu związanego z przeprowadzeniem egzaminu państwowego, co pozwoli na wypracowanie jednolitych, jasnych kryteriów egzaminowania dla wszystkich zawodów medycznych.

Dodatkowo, ważnym elementem będzie ujednolicenie procesu związanego przeprowadzeniem Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego dla pielęgniarek i położnych (dalej: PES), co pozwoli na wypracowanie jednolitych kryteriów egzaminowania dla wszystkich zawodów medycznych, w tym przekazanie zadań związanych z organizacją PES do CEM.

Po połączeniu ww. jednostek możliwe będzie wprowadzenie kolejnych zmian związanych z opracowaniem programów kształcenia podyplomowego, tworzenie wspólnych programów uwzględniających aktualne treści poparte wynikami badań naukowych dla budowania zespołów terapeutycznych wzajemnie uzupełniających się w realizacji procesu terapeutycznego.