Agnieszka Pochrzęst-Motyczyńska: Po trzech latach zostaje wznowiony konkurs „Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia”. Zmieniły się kryteria oceny. Co będzie nagradzane w tej edycji?

Alicja Pollesch: Konkurs „Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia” to wspólna inicjatywa Wolters Kluwer Polska oraz Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego.  To trzecia odsłona tego projektu, jaki wspólnie z tą uczelnią organizujemy.

W tej edycji będziemy oceniać projekty, programy dobre praktyki realizowane przez placówki  medyczne, a stawiające sobie na cel zarządzanie jakością oraz osiąganie jak najlepszych efektów zdrowotnych w stosunku do poniesionych nakładów.

Dużo mówi się teraz o tym, że w opiece zdrowotnej ważna jest nie tylko ilość wykonywanych procedur, ale także ich jakość, czyli tzw. Value Based Health Care. Co możemy zyskać kładąc nacisk na takie wskaźniki?

Celem konkursu jest promowanie najwyższych standardów zarządzania podmiotami leczniczymi, w tym upowszechnianie najlepszych praktyk i rozwiązań w zakresie monitorowania jakości opieki, optymalizacji procesów na rzecz bezpieczeństwa i skuteczności leczenia. Zależy nam także na tym, by wyróżnić placówki, które wzmacniają pracę zespołową i promują profilaktykę.

Na podnoszeniu jakości, zyskuje nie tylko dyrekcja szpitala i personel, ale przede wszystkim pacjent, dlatego jedną z nowych kategorii konkursowych jest „Szpital przyjazny pacjentowi”.

Kogo organizatorzy konkursu będą mogli nagrodzić w tej kategorii?

Do konkursu mogą się zgłosić placówki medyczne, ale także zespoły projektowe, które dzięki wprowadzonym zmianom poprawiły sytuację pacjenta. Ważne są dla nas subiektywne odczucia chorych. Zatem zależy nam na tym, by w tej kategorii nagrodzić placówki zarówno prywatne, jak i publiczne, które optymalnie wykorzystują  nakłady, sprzęt, personel, by poprawić sytuację pacjentów. 

Termin zgłaszania się do konkursu mija 27 stycznia 2020 r. Kto może wziąć w nim udział?

Do konkursu mogą się zgłosić wszystkie podmioty lecznicze, które tworzą i wdrażają rozwiązania podnoszące jakość świadczonych usług, ulepszają procedury i procesy oraz stale podnoszą standardy zarządzania placówkami medycznymi. Zapraszamy do dzielenia się tymi dobrymi praktykami szpitale zarówno kliniczne, jak i te mniejsze powiatowe. Zgłaszać się mogą również przychodnie lekarzy rodzinnych oraz specjalistyczne.

 

W konkursie nagrody będą przyznawane w czterech kategoriach. Między innymi placówek, które potrafią zarządzać procesami. Co zyskuje placówka medyczna, która wprowadza takie rozwiązania?

Dbanie o wysoką jakość procentuje na wielu polach, bo podnosi jakość obsługi pacjentów, zwiększa ich bezpieczeństwo, ale także poprawia transparentność dokumentacji medycznej.

Zarządzanie jakością i ryzykiem, powoduje optymalizację kosztów i ograniczenie strat finansowych. Zwłaszcza w przypadku placówek medycznych ważne jest działanie zgodnie z prawem, czy sprawne identyfikowanie obszarów braku zgodności.

Ochrona zdrowia jest dla Wolters Kluwer Polska istotnym rynkiem. W szczególności w zakresie prawa, zarządzania i finansowania. Wolters Kluwer jest na świecie jednym z głównych dostawców baz wiedzy klinicznej oraz innowacyjnego oprogramowania wspierającego diagnostykę. Lekarzom w Polsce Wolters Kluwer kojarzy się również z prestiżowymi tytułami periodyków z  różnych dziedzin medycyny, wydawanych głównie w USA.

Nasz firma koncentruje się na tych potrzebach szpitali i innych podmiotów służby zdrowia, również prywatnych, które są związane z szeroko rozumianym przestrzeganiem prawa, oceną i zarządzaniem ryzykiem, zarządzaniem zasobami czy incydentami.  Łącząc wiedzę prawniczą i branżową z technologią, dostarczamy i wdrażamy w szpitalach specjalne oprogramowanie – Lex Medica Compliance, które ułatwia  podmiotom leczniczym działanie zgodne z prawem, standardami akredytacyjnymi oraz wewnętrznymi procedurami i regulaminami, a także m.in. monitorowanie ryzyka, zarządzanie komunikacją itp. 

Z punktu widzenia pacjenta wdrożone rozwiązania ułatwiające zarządzanie różnymi ryzykami (tzw. compliance) przekłada się na jego bezpieczeństwo i efektywne leczenie. Kadra zarządzająca ma możliwość m.in. analizowania błędów zdarzających się w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych i wyciągania z nich wniosków.

Jeśli chodzi o kategorię „Jakość” będzie także zwracana uwaga na poprawę bezpieczeństwa pacjenta. Na jakie pomysły organizatorzy konkursu liczą w tej kategorii?

Szpital przyjazny pacjentowi to szpital, którego kadra menadżerska wdraża projekty wprowadzające rozwiązania systemowe nakierowane na poprawę doświadczeń chorego.   Takie placówki są zainteresowane tym, jak pacjenci ich postrzegają i dostosowują się do ich potrzeb i oczekiwań. Pomimo  bardzo trudnej sytuacji w wielu jednostkach, związanej z powszechnie znanymi brakami w zasobach kadrowych, finansowych, sprzętowych   kadra  menadżerska doskonale rozumie, jak bardzo,  nawet w ekstremalnych  warunkach,  krytyczne  jest efektywne i bezpieczne zarządzanie procesami. Pomaga zachować standardy, minimalizować ryzyko i i zapewnić opiekę pacjentom.

Wbrew pozorom wdrożone rozwiązania wspierające działanie zgodne z normami to niej jest pomysł na dobre czasy.  Standardy compliance, inaczej listy kontrolne, zapewniające przestrzeganie procedur, mają swoją genezę w lotnictwie. Wdrożono je jako standard w odpowiedzi na serie katastrof lotniczych. W trudnej sytuacji łatwo popełnić błąd.

Bardzo ważna jest też poprawa relacji i komunikacji z pacjentami. To jest możliwe poprzez zbieranie i wykorzystywanie informacji zwrotnych od chorych na przykład poprzez cykliczne badania satysfakcji i przestrzeganie praw pacjenta.  Jesteśmy gotowi aby wspierać dyrektorów szpitali w realizacji tych zadań. I mamy globalne  doświadczenie, ponieważ Wolters Kluwer jest liderów na świecie w tym obszarze.

W konkursie będą wyróżnione także projekty nakierowane na zarządzanie kapitałem ludzkim. W dobie tak ogromnych braków kadrowych w zakresie personelu pielęgniarskiego i lekarskiego, to chyba bardzo jeden z ważniejszych elementów zarządzania?

Tak, bardzo ważny, dlatego stanowi odrębną kategorię konkursową. Zarządzanie kapitałem ludzkim w sektorze zdrowia jest trudne. Dobrze wiemy z jakimi problemami borykają się szpitale. Braki personelu, niskie płace i brak środków na szkolenia.

Jednak, mimo tych wszystkich problemów, w wielu jednostkach jakość świadczeń jest konsekwentnie  podnoszona. Dlatego chcemy docenić tych, którzy skutecznie i nowocześnie zarządzają ludźmi np. poprzez projekty mające na celu poprawę i podnoszenie kompetencji pracowników, usprawniające i optymalizujące procesy pracownicze, zwiększające motywację i polepszające bezpieczeństwo pracowników. Przez wzrost zaangażowania pracowników dochodzi do podnoszenia jakości świadczeń medycznych. Ci, którzy to wiedzą i wprowadzają w życie są prawdziwymi liderami zmian w ochronie zdrowia.