Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu burmistrza. W uzasadnieniu wskazano, że osoba pełniąca ten urząd jest zatrudniona na stanowisku naczelnika wydziału, który zajmuje się realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Nie rozwiązała stosunku pracy, tylko pozostaje na urlopie bezpłatnym. Organ wskazał, że zgodnie z art. 27 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, w okresie pełnienia funkcji burmistrza niedopuszczalne jest pozostawanie w stosunku zatrudnienia w administracji rządowej, którą należy interpretować w najszerszym znaczeniu.

 

Wojewoda stwierdził nieważność uchwały

Wojewoda nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem, więc stwierdził nieważność uchwały. Uznał bowiem, że starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną administracji rządowej, w której zatrudnienie mogłoby skutkować wygaśnięciem mandatu burmistrza. Natomiast przyjęcie stanowiska rady miejskiej oznaczałoby, że każdy piastun organu wykonawczego narusza ustawowy zakaz, ponieważ każda gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Dlatego też przy zaliczaniu danego podmiotu do administracji rządowej powinna rozstrzygać przesłanka organizacyjnego i funkcjonalnego podporządkowania Radzie Ministrów, premierowi, poszczególnym ministrom albo wojewodom. Taka okoliczność nie miała jednak miejsca w przedmiotowej sprawie. Rada miejska postanowiła jednak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody.

Czytaj także: WSA: Wiceburmistrz może uczestniczyć w komisji wybierającej dyrektora szkoły >>>

Powiat wykonuje zadania publiczne

Sprawą zajął się WSA, który wskazał, że nie było podstaw do podjęcia uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu burmistrza. Okoliczność, że osoba pełniąca to stanowisko jest zatrudniona w starostwie powiatowym nie świadczy o naruszeniu ustawowego zakazu łączenia funkcji burmistrza z zatrudnieniem w administracji rządowej. Sąd przypomniał, że na podstawie art. 166 ust. 1 i 2 Konstytucji RP, zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. Jeżeli zaś wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić wykonywanie innych zadań publicznych. Także z art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej: usp) wynika, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej. Jednakże art. 2 ust. 1 usp zastrzega, że jednostka ta wykonuje zadania publiczne w własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

 


Zatrudnienie w starostwie to nie zatrudnienie w administracji rządowej

Tym samym okoliczność, że powiat realizuje określone ustawami zlecone zadania publiczne nie oznacza, że w tym zakresie jest "administracją rządową". To zaś potwierdza, że zatrudnienie w starostwie na kierowniczym stanowisku związanym m.in. z realizowaniem zadań zleconych nie jest tożsame z zatrudnieniem w administracji rządowej. Sąd zwrócił uwagę na stanowisko Trybunału Konstytucyjnego, w którym podkreślono, że instytucja wygaśnięcia mandatu nie może prowadzić do pochopnego i niezgodnego z prawem zniweczenia wartości podstawowej dla funkcjonowania społeczności lokalnej, jaką jest wybór organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego w wyborach powszechnych, bezpośrednich i tajnych (zob. wyrok TK z 10 listopada 1998 r., sygn. K 39/97). W świetle powyższego, wojewoda słusznie stwierdził nieważność przedmiotowej uchwały, więc WSA oddalił skargę.

Wyrok WSA w Olsztynie z 5 października 2021 r., sygn. akt II SA/Ol 430/21