Rada Miejska stwierdziła w uchwale, że doszło do wygaśnięcia mandatu radnego. Radny, którego dotyczyła uchwała, wniósł skargę do sądu administracyjnego. Zarzucił w niej, że organy bezpodstawnie uznały, że naruszył on przepisy ustawy o samorządzie gminnym przez wykorzystywanie mienia gminy do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Skargę nadał w placówce pocztowej w dniu 29 marca 2019 r. Organ gminy domagał się oddalenia skargi. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie odrzucił skargę. Sąd uznał bowiem, że skarżący wniósł ją po upływie terminu.

Czytaj w LEX: Wygaśnięcie mandatu radnego wskutek odmowy złożenia ślubowania >

Składanie pism

W art. 384 § 1 Kodeksu wyborczego przewidziano, że od uchwały rady i postanowienia komisarza wyborczego o wygaśnięciu mandatu radnego z przyczyn, o których mowa w art. 383 § 1 pkt 2 - z wyjątkiem powodów wskazanych w art. 10 § 2 i art. 11 § 2, oraz pkt 3-5 i 7, zainteresowanemu przysługuje skarga do sądu administracyjnego w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały albo postanowienia. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który stwierdził wygaśnięcie mandatu. Aby dochować terminu do wniesienia skargi należy złożyć ją bezpośrednio do organu, który wydał uchwałę – podkreślił sąd. Z art. 9 § 1 Kodeksu wyborczego wynika, że ilekroć w kodeksie jest mowa o upływie terminu do wniesienia skargi, odwołania lub innego dokumentu do sądu, organu wyborczego, urzędu gminy, konsula albo kapitana statku, należy przez to rozumieć dzień złożenia skargi, odwołania lub innego dokumentu w sądzie, organowi wyborczemu, w urzędzie gminy, w konsulacie lub kapitanowi statku.

Czytaj w LEX: Zakaz podejmowania dodatkowych zajęć, przyjmowania darowizn i powoływania się na mandat radnego >

WSA w Olsztynie podkreślił, że w prawie wyborczym odmiennie uregulowano kwestie zachowania terminu niż w przepisach Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Z art. 83 § 3 p.p.s.a. wynika, że termin do złożenia pisma jest zachowany również jeśli strona nada go we właściwej placówce pocztowej. Należy uznać, że art. 9 § 1 Kodeksu wyborczego to przepis szczególny względem art. 83 § 3 p.p.s.a. To ugruntowany pogląd. Wyraził go w szczególności NSA w wyroku z dnia 23 lutego 2016 r. w sprawie II OSK 103/16 (LEX nr 1992042). W orzecznictwie podkreśla się, że w świetle Kodeksu wyborczego odwołania i skargi wnosi się bezpośrednio do organu, a taka regulacja ma charakter wyjątkowy.

Czytaj w LEX: Zakaz korzystania z mienia samorządu przy prowadzeniu działalności gospodarczej przez radnego >

 

Spóźniona skarga

Skoro więc skarżący odebrał uchwałę w dniu 22 marca 2019 r., to termin do jej zaskarżenia upłynął w dniu 29 marca 2019 r. Zatem, do tego dnia powinien wnieść on skargę za pośrednictwem organu. Skarga do organu została jednak nadana na poczcie w dniu 29 marca 2019 r. i do organu dotarła dopiero w dniu 2 kwietnia 2019 r. Zatem, skarga podlegała odrzuceniu – podkreślił WSA w Olsztynie. Na podstawie art. 58 § 1 pkt 2 p.p.s.a. sąd odrzuca skargę wniesioną po upływie terminu do jej wniesienia.

Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 25 kwietnia 2019 r., II SA/Ol 298/19, LEX nr 2651818.

Czytaj: NSA: Notatka urzędowa też może być dowodem>>