Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznawał skargę kasacyjną Ministra Infrastruktury i Budownictwa od wyroku WSA w Warszawie w sprawie ze skargi w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wydanie decyzji z naruszeniem terminu. W skardze podniesiono m.in. to, że za dowód uznano notatkę urzędową. W związku z tym potwierdzono dokonanie telefonicznego wezwania strony do uzupełnienia braku formalnego pisma.

 

Autor skargi zwrócił uwagę, że w aktach sprawy prowadzonej przez organ brak jest dowodów potwierdzających okoliczności opisane przez pracownika urzędu w notatkach służbowych. W ocenie skarżącego notatki urzędowe nie mogą stanowić dowodu. Fakt odbycia rozmowy telefonicznej i wezwania w tej formie powinien być udokumentowany w formie protokołu. Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając skargę, uznał jednak za niezasadny zarzut skarżącego w tym przedmiocie.

Czytaj też: NSA: Wydając interpretację, fiskus nie musi sprawdzać dokumentów>>
 

Dowody w postępowaniu administracyjnym

NSA podkreślił, że notatka urzędowa może stanowić dowód. W rozpoznawanej sprawie zapisek potwierdzał wezwanie strony do uzupełnienia braku formalnego pisma. Dowodem może być zaś wszystko, co pozwoli na wyjaśnienie sprawy, a jednocześnie nie jest sprzeczne z prawem – wskazał NSA. Wynika to z art. 75 § 1 k.p.a. NSA zwrócił uwagę, że skarżący powołał na potwierdzenie swojego stanowiska pogląd wyrażony przez NSA w wyroku z dnia 11 sierpnia 2010 r. w sprawie I OSK 1374/09 (LEX nr 737485). Skarżący nie może wspierać swojego stanowiska tym orzeczeniem, skoro z uzasadnienia cytowanego wyroku nie wynika zakaz traktowania notatek urzędowych jako dowodów – uznał NSA. W sprawie tej wyjaśniono bowiem, że zaprezentowana notatka nie dowodziła określonych zdarzeń, co jednak nie jest jednoznaczne z tym, że takim dowodem być (teoretycznie) nie może. Sformułowanie przytaczane w skardze okazało się bowiem jedynie skrótem myślowym – podkreślił NSA. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12.04.2019 r., II OSK 1399/17, LEX nr 2649507.