Zygmunt Frankiewicz, prezes ZMP, w piśmie do MEN podkreśla, że korporacja nie akceptuje  propozycji  podziału subwencji  oświatowej przedstawionej  w  projekcie  rozporządzenia  Ministra  Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2019.

Od września w subwencji oświatowej uwzględniony zostanie dodatkowy miliard złotych na podwyżki dla nauczycieli.
Czytaj więcej: Dodatkowy miliard w subwencji na podwyżki dla nauczycieli >>

Wysokość subwencji oświatowej będzie zależeć od liczebności klas i poziomu zamożności w danej gminie. Zwiększoną subwencję według wyliczeń MEN dostanie 49 proc. samorządów,
Zobacz: Subwencja wyższa i inaczej rozliczana>>
 

Potrzeba więcej niż 1 mld zł

W liście do ministra prezes ZMP podkreśla, że z informacji  przekazywanych przez resort edukacji wynika, że na pokrycie skutków zmian w Karcie nauczyciela potrzebna jest kwota wyższa niż planowane przez rząd  zwiększenie  subwencji oświatowej o 1 mld złotych. Według Związku Miast Polskich niedoszacowanie to wyniesie w 2019 roku ponad pół miliarda złotych, co pogłębi wcześniejsze niedoszacowanie środków na podwyżki płac nauczycielskich wprowadzanych w 2018 roku ( 600 mln zł) oraz w pierwotnie w 2019 roku (1 mld zł).

Czytaj w LEX: Podwyżki płac nauczycieli, nowy system oceny pracy, awans zawodowy i inne zmiany wprowadzone ustawą z dnia 13.06.2019 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw >

- Oczekujemy, więc korekty w 2019 roku wysokości środków przekazywanych samorządom o łączną kwotę 2,1 mld zł – pisze Zygmunt Frankiewicz.

 

Trudna sytuacja samorządów to warunek uznaniowy

ZMP nie akceptuje też wprowadzenia w rozporządzeniu mechanizmu kształtowania wysokości subwencji oświatowej „w oparciu o nieprzejrzysty i uznaniowy warunek trudnej sytuacji finansowej samorządów terytorialnych”. Narusza to zdaniem korporacji konstytucyjny nakaz ochrony każdego podmiotu prawa przez stanowione przez państwo normy prawne, zapewnienie równości traktowania podmiotów w procesie stanowienia norm prawnych oraz zakaz nieuprawnionej dyskryminacji przez prawo.

Czytaj w LEX: Jakość planowania budżetu w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce >

Według Frankiewicza, propozycja, aby podstawowym warunkiem różnicowania dostępu samorządów do środków zwiększonej subwencji była wyłącznie liczba uczniów oddziału szkolnego to lekceważenie innych wskaźników potwierdzających trudną sytuację finansową samorządów, wynikającą między innymi ze zmian w systemie edukacji wprowadzonych po 2016 roku.