Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Założenia zmian są szerokie i dotyczą czterech różnych kategorii przepisów: regulujących zasady funkcjonowania i tworzenia form ochrony przyrody; regulujących zasady monitoringu przyrodniczego i sprawozdawania się Polski z wykonania środków podjętych na podstawie tzw. dyrektywy ptasiej oraz dyrektywy siedliskowej; dotyczących zasad funkcjonowania parków narodowych; dotyczących ochrony dzikiej flory i fauny regulowanych przepisami Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (tzw. CITES). Zmiany są efektem analiz i zidentyfikowania obszarów, które wymagają poprawy.
Parki i siedliska lepiej chronione
W projekcie resort proponuje doprecyzowanie katalogu zakazów wydawanych odpowiednio przez ministra właściwego do spraw środowiska w przypadku parków narodowych oraz Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska w przypadku rezerwatów przyrody, doprecyzowanie obejmuje też kwestię zwolnienia z zakazów dla obszarów objętych ochroną krajobrazową, a także uregulowanie kwestii dotyczących udostępniania rezerwatów przyrody. Wskazuje też na konieczność wprowadzenia zmian w zakresie wyznaczania oraz likwidacji parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu - mają one polegać na opiniowaniu przez rady gmin uchwał w sprawie parków krajobrazowych oraz obszarów chronionego krajobrazu zamiast uzgadniania. Zmienią się także zasady tworzenia zakazów możliwych do wprowadzenia na terenie parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu.
Skuteczniejsza ma być m.in. odpowiedzialność za naruszenie zakazów odnoszących się do form ochrony przyrody - ma to objąć m.in. wprowadzenie możliwości nakładania sankcji administracyjnej w związku z naruszeniem zakazów obowiązujących w formach ochrony przyrody. Zmianie, ujednoliceniu i doprecyzowaniu mają ulec zasady gospodarowania nieruchomościami przez parki narodowe. Chodzi m.in. o doszczegółowienie przepisów w zakresie pierwokupów nieruchomości czy zmiany w zakresie rozporządzania w trybie przetargowym (przetargi ograniczone). Zmiany zakładają też uporządkowanie przepisów dotyczących przestępstw i wykroczeń związanych z ochroną wynikającą z konwencji CITES i zapewnienia ministrowi właściwemu do spraw środowiska wykonywania prawa pokrzywdzonego, jeżeli w zakresie swego działania ujawnił przestępstwo lub wystąpił o wszczęcie postępowania.
Wyższe kary (nie tylko) za śmiecenie
Resort klimatu chce również, by zmienione zostały inne ustawy, które dotyczą ochrony środowiska. Proponuje m.in. zmiany w kodeksie wykroczeń w zakresie zwiększenia wymiaru kar za wykroczenia dotyczące zaśmiecania lasów. W ramach zmian w kodeksie postępowania karnego zaproponowano przyznanie praw oskarżonego organom organy ochrony środowiska, jeżeli w zakresie swego działania ujawniły przestępstwo lub wystąpiły o wszczęcie postępowania. Funkcjonariusze Straży Parku, pracownicy Służby Parku Narodowego i Służby Parku Krajobrazowego mieliby zostać uznani za funkcjonariuszy publicznych, zwiększony ma zostać również wymiar kar za przestępstwa środowiskowe ujęte w kodeksie karnym.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to IV kwartał 2025 r.
Cena promocyjna: 62.1 zł
Cena regularna: 69 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 51.74 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.