Projekt rozporządzenia w sprawie ewakuacji ludności oraz zabezpieczenia mienia został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów 30 kwietnia. To kolejny akt wykonawczy do ustawy z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej. Określa sposób realizacji działań w zakresie ewakuacji ludności oraz zabezpieczenia mienia. Projekt był kilkakrotnie modyfikowany. Ostatnia wersja z 7 kwietnia nie rozwiewa jednak wątpliwości zgłoszonych m.in. przez wojewodów i samorządowców w procesie konsultacji.

Czytaj komentarz praktyczny w LEX: Myślińska Katarzyna, Ochrona ludności i obrona cywilna a sytuacje kryzysowe>

Na czas stanu wojennego i wojny

Przepisy rozporządzenia dotyczą procedury organizacji ewakuacji w przypadku wprowadzenia stanu wojennego lub wojny (nie uwzględniają ewakuacji na wypadek wystąpienia klęski żywiołowej). W rozporządzeniu przewidziano współdziałanie organów obrony cywilnej różnych szczebli administracyjnych, aby zapewnić sprawną i bezpieczną ewakuację osób z obszarów zagrożonych. Współpraca ta obejmować będzie m.in. bieżącą wymianę informacji dotyczących możliwości przyjęcia osób ewakuowanych oraz dostępnych zasobów do wykorzystania w procesie ewakuacji. Nowa wersja doprecyzowuje rolę poszczególnych organów ochrony ludności: wójta (burmistrza, prezydenta), starosty, wojewody, marszałka województwa i Szefa Obrony Cywilnej. Na obszarze gminy to wójt będzie tym, który informuje ludność o zarządzeniu ewakuacji. Generalnie cała procedura ewakuacji ma się odbywać na podstawie opracowanym wcześniej dokumencie planistycznym.

Czytaj także w LEX: Bednarczyk-Płachta Agnieszka, Obrona cywilna – organy obrony cywilnej w czasie stanu wojennego i w czasie wojny>

 

Kto pierwszy do ewakuacji

Projekt rozporządzenia określa priorytety działań ewakuacyjnych. Kładzie nacisk na ewakuację w pierwszej kolejności dzieci, kobiet ciężarnych, osób przebywających w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej zapewniających całodobową opiekę, w szpitalach, podmiotach leczniczych udzielających stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenia szpitalne, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, innych placówkach zapewniających opiekę osobom niezdolnym do samodzielnego poruszania się lub o ograniczonej zdolności poruszania się. Ewakuowane w pierwszej kolejności mają być też inne osoby z niepełnosprawnościami. Dla nich organy OC muszą zapewnić transport.

Zobacz także poradnik w LEX: Myślińska Katarzyna, Mapa procesów i zadań ochrony ludności i obrony cywilnej>

Z przyjętej przez Komitet Stały RM wersji projektu wykreślono m.in. osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej. Taką zmianę postulował m.in. Związek Powiatów Polskich (ZPP).

— Nie jest zasadne, aby pierwszeństwo ewakuacji przysługiwało klientom pomocy społecznej. Często są to osoby zdrowe, nierzadko pracujące na czarno, ukrywające swoje dochody, które z własnego wyboru nie podejmują zatrudnienia — wskazuje Patrycja Grebla-Tarasek, radca prawny ZPP.

Projekt zakłada, że pozostała część ludności będzie w większym stopniu zdolna do samoewakuacji — z wykorzystaniem własnego transportu i samodzielnym zapewnieniem sobie zakwaterowania.

W realizację zadań niezbędnych do zabezpieczenia procesu ewakuacji oraz ochrony pozostawionego mienia zaangażowane będą podmioty obrony cywilnej, a w razie potrzeby także inne służby, np. policja. MSWiA dopisało też do projektu (o co wnioskowali także samorządowcy), że ewakuacja osób przebywających w szpitalach powinna odbywać się w oparciu o siły i środki Państwowego Ratownictwa Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, ratowników medycznych z innych podmiotów ochrony ludności i organizacji pozarządowych, przy koordynacji wojewodów, adekwatnie do potrzeb.

Ewakuacja i samoewakuacja bez ewidencji, ale pod kontrolą

Pod wpływem uwag zgłaszanych przez wojewodów resort wycofał się z regulacji, która nakładała na wójta obowiązek prowadzenia ewidencji ludności i mienia ewakuowanego przygotowanymi środkami transportu. Ewidencję zastąpi spis ludności, mienia i dóbr kultury. Podobny obowiązek został zniesiony przy samoewakuacji. Wójt lub inny organ obrony cywilnej przeprowadzi spis lub oszacuje liczbę ludności, która ewakuowała się w ten sposób.

Zobacz także wzór dokumentu w LEX: Zalecenia starosty w sprawie realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez wójta>

W przypadku wystąpienia sytuacji wymagającej ewakuacji ludności z obszaru zagrożonego prowadzenie ewidencji ludności podlegającej samoewakuacji będzie w praktyce niemożliwe. Ludność, która otrzyma komunikat o rozpoczęciu ewakuacji i która samodzielnie uda się poza strefę zagrożenia, nie będzie czekała na przedstawicieli organów OC celem rejestracji — wskazywał Jacek Brzozowski, wojewoda podlaski, w procesie konsultacji.

Przepisy wskazują, że organ ochrony ludności nie będzie musiał też ewidencjonować tych, którzy odmówią ewakuacji. Wystarczająca będzie informacja dotycząca orientacyjnej liczby osób, które nie wyraziły zgody na ewakuację — przekazywana staroście.

 

Transport — gminy muszą sobie radzić

Wątpliwości kujawsko-pomorskiego urzędu wojewódzkiego wzbudziło sformułowanie, że przy ewakuacji wójt „ustala środki transportowe pozostające do dyspozycji”.

— Środki takie jak autobusy, trolejbusy, tramwaje są w posiadaniu samorządów miejskich. Samorządy wiejskie nie posiadają własnych środków transportu. Konieczne będzie podpisanie umów lub porozumień z firmami zewnętrznymi. Są to środki transportowe w większości zajęte przez wojsko w ramach świadczeń rzeczowych na rzecz obrony — wskazywał wojewoda Michał Sztybel.

Według MSWiA nie powinno to stanowić problemu, bo nawet w gminach wiejskich działają podmioty, głównie prywatne, które mogą zostać wykorzystane do realizacji przewozów. Resort doprecyzował jednak przepis, wskazując, że owe ustalenie ma nastąpić w oparciu o pozyskane dane od innych właściwych organów lub podmiotów zarządzających infrastrukturą lub zasobami wyznaczonymi do wykorzystania podczas ewakuacji. Wówczas wójt wezwie ich dysponentów do pomocy, zgodnie z zapotrzebowaniem, wskazując im zakres wykonywanych zadań.

Czytaj komentarz praktyczny w LEX: Bednarczyk-Płachta Agnieszka, Infrastruktura do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej>

Drużyny porządkowe, załadunkowe i inne

Nowa wersja doprecyzowuje, że wójt (burmistrz, prezydent) nie tylko wyznacza lokalizacje potencjalnych punktów zbiórki osób do ewakuacji, ale także je organizuje, oznakowuje i zapewnia odpowiedni personel do obsługi. Wyznacza główne drogi i linie kolejowe, które mają być wykorzystane w czasie ewakuacji, zasoby obrony cywilnej przewidziane w procesie ewakuacji oraz koordynuje ich udział. To na barkach wójta spoczywa m.in. zabezpieczenie logistyczne w postaci dostępu do żywności (choć każdy obywatel powinien zabezpieczyć się tak, aby przetrwać samodzielnie 72 godziny), wody pitnej, potrzeb sanitarnych oraz organizacja punktów m.in. załadunku, pomocy medycznej (w tym psychologicznej), a także drużyn porządkowo-ochronnych, które będą zabezpieczać pozostawione mienie i pilnować bezpieczeństwa publicznego.

Czytaj w LEX: Bednarczyk-Płachta Agnieszka, Tworzenie i utrzymanie zasobów ochrony ludności>

Piotr Tarapata, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego w Opolu, ma wątpliwości, czy wójt, burmistrz, prezydent miasta będzie miał siły i środki, aby zabezpieczyć pozostawione mienie. Tym bardziej że jednostki OSP i straży miejskiej jako podmioty OC będą w większości zajęte innymi działaniami.

— Mogą zabezpieczyć fizycznie obiekty workami z piaskiem itp., ale już nie będą w stanie zabezpieczać trwale przed np. rabunkiem, do czego powinny zostać wyznaczone pododdziały policji lub WOT — uważa Piotr Tarapata.

Zdaniem resortu „w warunkach kryzysu zawsze zapotrzebowanie na siły i środki będzie większe od możliwości, niemniej nie może to być przesłanką do bierności lub rezygnacji z realizacji zadań wynikających także z innych ustaw”.

Ministerstwo doprecyzowuje jednocześnie, że na wójcie (burmistrzu, prezydencie miasta), staroście lub wojewodzie nie będzie spoczywał obowiązek zapewnienia dla pozostawionych zwierząt wody, paszy i schronienia — to zadanie powinno pozostać w gestii właścicieli. Na organach OC nie będzie też spoczywał obowiązek zabezpieczenia leków — zapis ten był obecny w poprzedniej wersji projektu. MSWiA zamieniło obowiązek zabezpieczenia leków na „środki lecznicze”.

— Samorządy są w stanie zapewnić jedynie podstawowe środki medyczne i leki, dlatego nie można oczekiwać, że zabezpieczą one pełny asortyment medykamentów, zwłaszcza tych dostępnych wyłącznie na receptę. W interesie osoby ewakuowanej leży więc wcześniejsze przygotowanie i zabranie ze sobą leków przyjmowanych na stałe — wskazuje Patrycja Grebla-Tarasek ze Związku Powiatów Polskich.

Przeczytaj także:  Tak ma wyglądać nabór ochotników do służby w obronie cywilnej

Jakie kadry do zabezpieczenia

W procesie konsultacji zarówno wojewodowie, jak i samorządowcy wskazywali na brak przepisów, jak powoływać określone drużyny, z jakich kadr, jak je wyposażać oraz jakie mają mieć uprawnienia (szczególnie drużyny porządkowo-ochronne) wyznaczone do zabezpieczenia i zapewnienia porządku publicznego. Zapis o drużynach oparty jest o ideę dawnych formacji obrony cywilnej, które faktycznie istniały i działały do lat 90. Jest obawa, że w realnych warunkach nie znajdzie zastosowania.

Czytaj w LEX: Karciarz Mateusz, Organy i podmioty ochrony ludności w administracji samorządowej>

Zdaniem MSWiA każdy organ tworzący zespół określi jego skład indywidualnie, dobierając kryteria wyboru osób. Z przepisów wynika, że wojewoda oraz starosta powołują zespoły do spraw koordynacji ewakuacji, do których prac wyznacza się:

  1. personel obrony cywilnej,
  2. osoby zatrudnione w urzędach obsługujących organy obrony cywilnej, w jednostkach organizacyjnych lub w jednostkach stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży, które nie posiadają przydziałów mobilizacyjnych,
  3. przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych.

Jeżeli przyczyni się to do zwiększenia sprawności organizacyjnej procesu ewakuacji, organy obrony cywilnej mogą tworzyć inne zespoły. Projekt ma być wkrótce przyjęty przez rząd.

 

Cena promocyjna: 220.15 zł

|

Cena regularna: 259 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 194.25 zł