Od czwartku obowiązują nowe przepisy, dotyczące m.in. hulajnóg i hulajnóg elektrycznych, które do tej pory nie były ujęte w kodeksie drogowym. Można się nimi poruszać przede wszystkim po ścieżkach rowerowych lub specjalnie wyznaczonych do tego pasach dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Prowadzący hulajnogę elektryczną może jechać chodnikiem wówczas, ale tylko kiedy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów". Na chodniku użytkownicy hulajnóg powinni szczególnie uważać i jechać z prędkością, z jaką idą piesi. Wszyscy dorośli będą mogli korzystać z hulajnóg bez ograniczeń. Osoby do 18 roku życia muszą mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T". To tylko niektóre ze zmian.

Przepisy o e-hulajnogach wchodzą w życie>>
 

W Lublinie będzie 100 miejsc do parkowania

Popularność tego typu środków poruszania się wymogła na samorządach działania. W Lublinie do końca maja wytyczonych zostanie 100 miejsc do parkowania środków transportu osobistego. Poza hulajnogami, będzie można pozostawić tam także m.in. deskorolki elektryczne czy segwaye (dwukołowy pojazd elektryczny). Większość parkingów ulokowano w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji miejskiej bądź stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego.  Będą to miejsca ogólnodostępne - dla użytkowników hulajnóg prywatnych, jak i tych oferowanych przez operatorów

- Parkingi zostały wyznaczone na chodnikach w formie wymalowanego obszaru z piktogramem, ale w taki sposób, by nie utrudniać ruchu pieszego – informuje biuro prasowe prezydenta Lublina.

Do tej pory było 20 miejsc parkingowych przeznaczonych specjalnie dla użytkowników hulajnóg elektrycznych. Ulokowane były w centrum miasta. Lublin zresztą był pierwszym miastem, w którym podpisano porozumienie z operatorami e-hulajnóg dotyczące zachowania porządku w sposobie korzystania z tych pojazdów, w tym też kwestii ich parkowania. W porozumieniu ustalono m.in., że w niektórych miejscach w centrum miasta - np. na Krakowskim Przedmieściu, Placu Litewskim, Starym Mieście - obowiązuje ograniczenie prędkości poruszania się hulajnóg do 12 km/h. Wyznaczono także miejsca, np. Ogród Saski, gdzie hulajnóg nie można pozostawiać.

Są wypadki, ale użytkownik e-hulajnogi nie będzie musiał mieć polisy OC>>
 

W Krakowie strefy bez wypożyczania

W Krakowie jeszcze przed nowelizacją przepisów ruchu drogowego, jesienią 2019 roku, miasto zawarło porozumienie z czterema operatorami hulajnóg elektrycznych Boltem, Line, Blinkee i Tier. Uregulowano zasady wypożyczania pojazdów i ich poruszania się po mieście. Uzgodniono, że usunięcie hulajnóg pozostawionych poza wyznaczonymi do tego strefami jest obowiązkiem operatora. Jeśli tego nie zrobi, zajmą się tym służby miejskie, ale kosztami obciążą operatora.

 - Zależało nam na ujednoliceniu i uporządkowaniu zasad funkcjonowania elektrycznych hulajnóg oraz na zwiększeniu bezpieczeństwa wszystkich poruszających się w przestrzeni publicznej, zarówno pieszych jak i użytkowników hulajnóg– mówił kierownik biura prasowego w Urzędzie Miasta Krakowa Dariusz Nowak.  Pozytywnie ocenia wejście w życie przepisów. -  Bywało, że hulajnogą jechały dwie, a nawet trzy osoby albo osoby pod wpływem alkoholu. Hulajnogi były porzucane w różnych miejscach, co stwarzało realne zagrożenie do pieszych, ludzie potykali się, przewracali, wymagali pomocy medycznej – komentuje Dariusz Nowak.

W Krakowie wyznaczono też 260 parkingów, gdzie można zostawić pojazd. Zgodnie z uchwałą rady miasta i z porozumieniem na terenie Parku Kulturowego Stare Miasto – czyli w ścisłym centrum Krakowa nie można wypożyczać hulajnóg, tam i na krakowskich Plantach wprowadzono też maksymalną prędkość - 18 km/h a na terenie parków np. Parku Jordana, Parku Lotników Polskich i Młynówki Królewskiej ograniczenie prędkości do 30 km/h (teraz po zmianie przepisów będzie do 20 km/h).

W Warszawie parkowanie tylko na stojaku

Nowe zasady odnośnie hulajnóg wprowadza też Warszawa. Zarząd Dróg Miejskich zaproponował operatorom parkowanie hulajnóg przy stojakach rowerowych. - Aby zagwarantować, że takie rozwiązanie nie będzie blokować miejsc postoju rowerzystom, oczekujemy od operatorów zakupu dodatkowych stojaków – w liczbie proporcjonalnej do posiadanej floty. Operatorzy nie odnieśli się dotychczas do tej propozycji - zapowiada ZDM.

Zarząd Dróg Miejskich wyjaśnił, że pojazdy zaparkowane nieprawidłowo będą usuwane z drogi na koszt właściciela. Maksymalna stawka określona w ustawie wynosi 123 zł plus 23 zł za dobę przechowania. Stawka obowiązująca w Warszawie zostanie określona w uchwale rady miasta Warszawy, której projekt został już przygotowany.

Warszawski zarządca dróg analizuje też możliwość wprowadzenia punktowego i czasowego ograniczania prędkości w szczególnych sytuacjach, ze względu na bezpieczeństwo – np. na Bulwarach Wiślanych. Wjazd w niektóre miejsca będzie zabroniony, np. na Stare Miasto. Na razie w Warszawie parkując e-hulajnogę użytkownik musi się stosować do ogólnych przepisów – czyli ustawiać ją wzdłuż zewnętrznej krawędzi chodnika. Zaparkowanie e-hulajnogi nieprawidłowo jest wykroczeniem, za które użytkownikowi grozi mandat karny. W sytuacji, gdy e-hulajnoga będzie zostawiona w sposób blokujący ruch lub zagrażający bezpieczeństwu (np. będzie przewrócona), może zostać usunięta z drogi przez odpowiednie służb

Gdańsk premiuje użytkowników współdzielonych

Jesienią ubiegłego roku porozumienie z pięcioma operatorami elektrycznych hulajnóg podpisał też Gdańsk. Wynika z niego, że ograniczenie maksymalnej prędkości do 12 km/h wprowadzone zostało na obszarze Głównego Miasta w obrębie dzielnicy Śródmieście wraz z Wyspą Ołowianką i północną częścią Wyspy Spichrzów. Wyznaczono miejsca przeznaczone do parkowania współdzielonych hulajnóg, a w porozumieniach z operatorami określono sposób premiowania użytkowników współdzielonych hulajnóg, którzy odbiorą pojazd spoza parkingu i odstawią go na wyznaczone przez miasto miejsce.

Obecnie w Gdańsku jest 135 parkingów dla hulajnóg o łącznej pojemności 1403 miejsc. Do końca maja ma być ich 230, z w sumie 2376 miejsc.

 


Rzeszów czeka i obserwuje

Na razie żadnych kroków w związku z nowymi przepisami nie przewidują władze Rzeszowa.  Rzecznik miasta przyznaje, że magistrat obserwuje przepisy funkcjonujące i wdrażane w ich miastach. Czeka też na sygnały od użytkowników takich pojazdów. Planuje też zorganizować spotkanie z operatorem systemu wypożyczalni hulajnóg. Będą na nim omawiane m.in. kwestie stref, gdzie będzie można zostawiać te pojazdy.