Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych podjęła uchwałę w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Ustrzyki Dolne dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, na zadania inne niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz sposobu kontroli wykonania zadania. Postanowiła, że uprawniony podmiot składając wniosek o udzielenie dotacji zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do uchwały musi podać numer Krajowego Rejestru Sądowego lub innej ewidencji oraz dołączyć dodatkowo wyciąg z rejestru właściwego dla danego podmiotu.

Czytaj też: Elektroniczna skrzynka w sądach administracyjnych od 31 maja

 

Burmistrz sam może dotrzeć do tych danych

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie zakwestionowało to uregulowanie. Wskazało, że zgodnie z art. 46 ust.6 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorców, organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków i innych przedkładanych przed nim pism, zaświadczeń o wpisie do CEIDG.

Organ przytoczył także art. 220 § 1 pkt 2 lit. b Kodeksu postępowania administracyjnego, w myśl, którego organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej. RIO stwierdziło więc, że regulacja uchwały w tym zakresie w sposób istotny powołane przepisy.

 

Rada nie może modyfikować przepisów ustawy

RIO unieważniło także zapis uchwały stanowiący, że iż w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, w szczególności wykorzystania dotacji niezgodnie z celem na jaki została przyznana, dotacja wraz z należnymi odsetkami za zwłokę podlega zwrotowi na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. Podobnie rzecz się ma w razie niezłożenia przez podmiot uprawniony rozliczenia, lub odmowy poddania się przez podmiot uprawniony kontroli.

Zobacz: Dotacje dla organizacji pożytku publicznego z budżetu jednostek samorządu terytorialnego >

Organ nadzoru stwierdził, że powyższy zapis uchwały modyfikuje przepisy ustawowe określone art. 251 i art. 252 ustawy o finansach publicznych, co jest prawnie niedopuszczalne. Zgodnie bowiem ze wspomnianymi przepisami ustawy obowiązek zwrotu dotacji lub jej części wiążą z:

- wykorzystaniem dotacji w sposób niezgodny z przeznaczeniem,

- pobraniem dotacji nienależnie (bez podstawy prawnej),

-pobraniem dotacji w nadmiernej wysokości.

Innych przesłanek zwrotu dotacji w całości lub w części ustawa o finansach publicznych nie przewiduje.

Uchwała Kolegium RIO w Rzeszowie Nr XI/1221/2019 z dn. 24 kwietnia 2019 r.

Zobacz:

Udzielanie dotacji w świetle budżetowej zasady roczności >

Zwrot dotacji pobranej w nadmiernej wysokości a wkład własny do projektu organizacji dotowanej  >

Nieprawidłowości w gospodarce finansowej instytucji kultury >