Obecny stan prawny

Obecnie udostępnianie danych osobowo-adresowych odbywa się na poziomie centralnym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji z ogólnokrajowego rejestru PESEL oraz na poziomie lokalnym przez organy gmin z rejestrów mieszkańców.

Dane zawarte w lokalnym rejestrze mieszkańców, prowadzonym zgodnie z właściwością miejscową przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, stanowią część centralnego rejestru PESEL, w którym są gromadzone dane dotyczące wszystkich obywateli. Jednak wniosek o udostępnienie danych z lokalnego rejestru mieszkańców nie może być obecnie zrealizowany, jeśli poszukiwana przez wnioskodawcę osoba nie jest aktualnie zameldowana na terenie gminy, do której wniosek został skierowany.

 

Nowelizacja przenosi obowiązek udostępniania danych

Nowelizacja ustawy przenosi obowiązek udostępniania danych z ogólnokrajowego rejestru PESEL z ministra na organy gmin. To gminy, poza udostępnianiem danych jednostkowych z lokalnych rejestrów mieszkańców, będą również posiadały ustawową kompetencję do udostępniania danych jednostkowych z ogólnokrajowego rejestru PESEL.

Czytaj też: Dane z PESEL tylko od gmin, Sejm za zmianą

 

Na skutek decentralizacji procesu udostępniania danych z rejestru PESEL, wniosek o udostępnienie danych z rejestru centralnego będzie można składać w dowolnym organie gminy. Aby wyeliminować sytuacje, w których wnioskodawca kieruje jednocześnie ten sam wniosek do więcej niż jednego organu gminy lub zamierza złożyć w późniejszym terminie kolejny wniosek w tej samej sprawie, wniosek w tej samej sprawie będzie można złożyć wyłącznie do jednego organu gminy.

Minister będzie rozpatrywał wnioski o udostępnienie danych z rejestru PESEL złożone do niego przed dniem wejścia w życie ustawy. Będzie też prowadził postępowania administracyjne wszczęte i niezakończone do tego dnia.