W Dzienniku Ustaw opublikowanym 25 kwietna br. pod pozycją 894 znalazło się rozporządzenie Rady Ministrów, na wypadek gdyby rząd nie porozumiał się z kontrolerami ruchu powietrznego, którym kończą się kontrakty 30 kwietnia br. Gdy jednak w czwartek 28 kwietnia porozumienie zostało zawarte, minister infrastruktury zapowiedział, że ta regulacja zostanie wycofana. I w piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie rozporządzenia uchylającego dotychczasowe przepisy dot. wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym.

Natomiast w piątek opublikowane zostało Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. uchylające rozporządzenie w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym

Składa się ono z dwóch paragrafów:

  • § 1. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu
  • lotniczym (Dz. U. poz. 894).
  • § 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia

Czytaj: Porozumienie z kontrolerami ruchu lotniczego podpisane>>

 

Operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godzinami 09.30–17.00 czasu lokalnego (LT), pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa - stwierdzało rozporządzenie z 25 kwietnia. W przedziale czasowym, o którym mowa (...) przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT)" .

Czytaj też: VII SA/Wa 869/17, Nadzwyczajne okoliczności uzasadniające odwołanie lotu, a tym samym zwolnienie z obowiązku wypłaty rekompensaty. - Wyrok >

Priorytetowe loty

Rozporządzenie wskazuje na pierwszeństwo wykonania operacji lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) w następującej kolejności:

Londyn - Heathrow (EGLL); Londyn - Luton (EGGW); Londyn - Stansted (EGSS); Frankfurt (EDDF); Nowy Jork (KJFK); Chicago (KORD); Paryż (LFPG); Bruksela (EBBR); Stambuł (LTFM); Rzym (LIRF); Amsterdam (EHAM); Toronto (CYYZ); Dubaj (OMDB); Incheon (RKSI); Monachium (EDDM); Rzeszów (EPRZ); Wiedeń (LOWW); Tel Awiw (LLBG); Oslo (ENGM); Zurich (LSZH); Dublin (EIDW); Kopenhaga (EKCH); Budapeszt (LHBP); Wilno (EYVI); Praga (LKPR); Bukareszt (LROP); Düsseldorf (EDDL); Barcelona (LEBL); Lizbona (LPPT); Tbilisi (UGTB); Berlin (EDDB); Szczecin-Goleniów (EPSC).

 

Czytaj także:  TSUE: Odszkodowanie za opóźnienie płaci przewoźnik obsługujący lot>>

Opóźnienia i anulowanie lotów

Podano, że w przypadku, gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza te operacje lotnicze, "oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa", na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne. "W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA)" - napisano w rozporządzeniu. 

Po wykorzystaniu liczby operacji na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu, dostępnych do dalszego wykorzystania powinno zostać do 116 czasów na starty albo lądowania (slotów) - informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Dopuszcza się przy tym wykonywanie lotów na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021.

W wyniku tego rozporządzenia może być anulowanych nawet 300 lotów - mówią związkowcy.

 

Skarga do Komisji UE

We wtorek 26 kwietnia spółka irlandzka Ryanair złożyła skargę do Komisji Europejskiej zarzucając polskim władzom zachowania dyskryminacyjne. 

Wybór tras priorytetowych oznacza, że Ryanair  i Wizzair mogą obsługiwać w maju tylko dwie trasy z Warszawy. Tymczasem LOT będzie obsługiwał 19 tras, w tym do Rzeszowa i Szczecina, które wyraźnie nie mają zasadniczego znaczenia dla połączeń lotniczych z Warszawy" - napisała irlandzka spółka w komentarzu.

Według władz Ryanaira "nieumiejętnie prowadzony spór" z kontrolerami dał polskiemu rządowi "kolejną okazję do ochrony" narodowego przewoźnika przed konkurencją ze strony tanich linii lotniczych. Spółka dodała, że ponieważ irlandzkiej firmie grozi likwidacja 55 z 57 tras do Warszawy, LOT "będzie cieszył się faktycznym monopolem na mocy tego bezprawnego rozporządzenia rządowego".

To traktowanie przez premiera Ryanair zakłóci plany podróży ponad 11 tys. pasażerów dziennie, podczas gdy wiele nieistotnych połączeń LOT-u będzie nadal obsługiwanych" - oceniła irlandzka spółka lotnicza.

Czytaj też: Jaki strajk wyłącza odszkodowanie za odwołany lot? Omówienie wyroku TS z dnia 23 marca 2021 r., C-28/20 (Airhelp) >