Nowe przepisy mają określić wymogi dostępności dla osób z niepełnosprawnościami do  usług telekomunikacyjnych, dostęp do audiowizualnych usług medialnych, transportu pasażerskiego w zakresie stron internetowych, usług opartych na urządzeniach mobilnych, w tym aplikacji mobilnych, biletów elektronicznych i usług elektronicznych systemów sprzedaży, dostarczania informacji o podróży w czasie rzeczywistym, bankowości detalicznej, książek elektronicznych, handlu elektronicznego.

Celem projektowanej regulacji jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Tzw. Europejski akt o dostępności (ang. European Accessibility Act, EAA) wszedł w życie w dniu 27 czerwca 2019 r.  Termin na wdrożenie unijnej dyrektywy upływa 28 czerwca tego roku, a przepisy ustawy wdrożeniowej mają zacząć obowiązywać od czerwca 2025 roku.

 


Terminal bez aktywowania mowy i z  syntezą mowy

Według projektu terminal samoobsługowy - poza spełnianiem wymogów dostępności, o których mowa w innych artykułach - ma być wyposażony w technologię syntezy mowy oraz umożliwiać podłączenie przewodowego zestawu słuchawkowego, a także korzystanie z właściwości zapewniających spełnianie wymogów dostępności bez konieczności ich aktywowania. Z kolei czytnik książek elektronicznych, poza spełnianiem wymogów dostępności z innych artykułów, ma być wyposażony w technologię syntezy mowy.

A w usługach bankowości detalicznej zapewnione mają być postrzegalne, funkcjonalne, zrozumiałe i kompatybilne metody identyfikacji, składania podpisów elektronicznych, zabezpieczeń i usług płatniczych, przekazywanie informacji w języku polskim lub – za zgodą konsumenta – w innym języku.

Czytaj: Raport PIE: Wzrost aktywności zawodowej osób autystycznych przyniósłby państwu 12 mld zł rocznie>>
 

Smartfon także dla niepełnosprawnych

Natomiast smartfon - definiowany jako konsumenckie urządzenie końcowe z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi wykorzystywane w ramach świadczenia usług telekomunikacyjnych, które poza komunikacją głosową oferuje komunikację tekstową, umożliwia komunikację tekstową w czasie rzeczywistym i obsługuje dźwięk jakości hi–fi, głosową i tekstową lub w połączeniu z tymi sposobami komunikacji oferuje możliwość transmisji wideo - ma umożliwiać korzystanie z udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w postaci dostępu użytkownika, wyboru, sterowania i personalizacji oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi.

Z kolei w ramach usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych zapewnione ma byc udostępnianie postrzegalnych, funkcjonalnych, zrozumiałych i kompatybilnych elektronicznych przewodników po programach oraz informacji o udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Synchronizacja tekstu i dźwięku oraz interoperacyjność

W usługach rozpowszechniania książek elektronicznych nowe przepisy wymagać będą zapewnienia, w przypadku gdy książka elektroniczna zawiera oprócz tekstu także dźwięk, synchronizację tekstu i dźwięku, interoperacyjność pliku książki elektronicznej z narzędziami wspomagającymi zapewniającą kompatybilność i funkcjonalność narzędzi wspomagających z plikiem książki elektronicznej, dostęp do treści i struktury pliku książki, możliwość nawigacji w sposób elastyczny po treści i układzie graficznym pliku książki elektronicznej, również w dynamicznym układzie graficznym, możliwość wyboru alternatywnego sposobu przedstawienia treści pliku książki elektronicznej zapewniającego jej postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność.