- Żyjemy w czasach Chat-u GPT. Tego rodzaju narzędzia coraz dynamicznej się rozwijają i musimy zakładać, że będą wywierać wpływ także na pracę adwokatów - mówi Przemysław Rosati, prezes NRA.  

NRA omówiła też sprawy związane z cyfryzacją Adwokatury, w tym rozwój eSOA (Elektroniczny System Obsługi Adwokatury), wdrożenie e-Dziennika w izbach adwokackich, stosowanie aplikacji Cyfrowa Kancelaria oraz posługiwanie się mLegitymacjami adwokata i aplikanta adwokackiego. A także stan prac nad przygotowaniem adwokatów na wdrożenie e-doręczeń w praktyce adwokackiej.

Czytaj: Adwokackie punkty szkoleniowe zniesione, nie trzeba ich już zbierać >>

Zniesienie adwokackich punktów szkoleniowych

Podczas tego samego posiedzenia plenarnego przyjęto uchwałę znoszącą adwokackie punkty szkoleniowe.  Co ważne, adwokaci nadal będą mieć obowiązek szkolenia, jego realizacja ma być sprawdzana podczas wizytacji kancelarii.

Zobacz w LEX: Zarządzanie cenami dla prawników – wstęp do ustalania i analizy cen >

Projekt przygotował Przemysław Rosati. Przyjęcie uchwały oznacza, że adwokaci nie muszą już zbierać w tym roku punktów szkoleniowych. - Adwokat będzie zawsze pod presją rynku, a także wymagań klienta by dostarczyć profesjonalną pomoc prawną. To tylko przykładowe powody, które są wystarczające, aby mobilizować do doskonalenia zawodowego. Istnienie lub brak punktów szkoleniowych w żaden sposób nie przekłada się przecież na jakość świadczenia pomocy prawnej i realizowanie obowiązku doskonalenia zawodowego - wskazywał w rozmowie z Prawo.pl prezes NRA.

Czytaj w LEX: Analiza opłacalności sprawy/rentowności kancelarii >

Jak dodał, czasy są takie, że każdy odpowiedzialnie praktykujący adwokat ma świadomość konieczności doskonalenia zawodowego, albo we własnym zakresie, albo poprzez uczestnictwo w dostępnych formach (szkoleniach, warsztatach) pozwalających na spełnienie tego obowiązku. - Każdy z nas zdaje sobie też sprawę z tego, że w przeciwnym razie będzie powoli sam eliminował się z rynku - ograniczając własną praktykę, ale też poprzez zwiększanie ryzyka potencjalnej odpowiedzialności odszkodowawczej, czyli skutku nieprawidłowego świadczenie pomocy prawnej, co może łączyć się z brakiem doskonalenia zawodowego - podsumował.

Czytaj w LEX: Zawodowy pełnomocnik w social media - aspekty praktyczne >

Zapowiedział też, że zostaną zmienione wytyczne dla wizytatorów. - Wizytator będzie weryfikować czy obowiązek doskonalenia zawodowego jest spełniony czy nie. Przy czym jest to bezsankcyjny obowiązek. Punktem wyjścia jest założenie, że każdy adwokat poważnie podchodzi do swoich obowiązków, w tym do obowiązku doskonalenia zawodowego. Więc weryfikacja będzie taka sama jak w przypadku wszystkich innych bezsankcyjnych elementów wykonywania zawodu. To jest jeden z elementów wzorowego prowadzenia praktyki adwokackiej. To element współkształtujący wzorzec adwokata oczekiwany przez klienta - podsumował.

Zobacz nagranie szkolenia w LEX: Wizerunek kancelarii prawnej - jak mu pomóc? >

 

Cyfrowa Kancelaria do zarządzania praktyką adwokacką

Cyfrowa Kancelaria to intuicyjna aplikacja, przygotowana we współpracy z Wolters Kluwer Polska, która ma pomagać adwokatom, ale też aplikantom adwokackim w zarządzaniu praktyką adwokacką poprzez wykorzystywanie takich narzędzi jak zdalny dostęp do cyfrowych zasobów własnej kancelarii, integracja z kalendarzami, z Portalem Informacyjnym Sądów Powszechnych, rejestracją czasu pracy, fakturowaniem.

Co więcej, docelowo ma być zintegrowana z elektronicznym systemem obsługi Adwokatury, a w dłuższej perspektywie - dostępem do usługi podpisu elektronicznego. - Dziś nasi klienci doskonale radzą sobie z cyfrowymi nowinkami i tego samego oczekują od świata prawniczego. Jeśli przedsiębiorca czy obywatel przychodzi po to, aby uzyskać pomoc prawną, to ważny będzie też sposób, w jaki ta pomoc będzie ona realizowana. Jeśli oczekuje by adwokat korzystał przy tym z nowych technologii, to ważne jest, czy jego oczekiwanie będzie spełnione, czy nie. Posiadanie takich kompetencji wpłynie również na postrzeganie przez niego świata prawniczego, adwokatów i aplikantów adwokackich. Dlatego budowanie kompetencji cyfrowych to też budowanie przewagi konkurencyjnej. A nacisk na profesjonalny sposób wykonywania przez nas zawodu przełoży się z kolei na to jak będziemy postrzegani przez naszych klientów - mówił portalowi prezes Rosati.

Czytaj też w LEX: Zakładanie kancelarii prawnej w praktyce >