Jak informuje e-sąd, honorową mediatorką i ambasadorką Centrum jest Joanna Jabłczyńska, radca prawny i znana aktorka. - Podobne programy ochrony kupujących od dawna działają na największych platformach handlowych, takich jak Amazon czy Allegro. W sklepach internetowych były jednak do tej pory niedostępne. W rezultacie klienci często wybierali właśnie platformy, bo tam czuli się pewniej. Nowy program Ultima RATIO ma to zmienić - wskazują przedstawiciele Ultima RATIO.

Czytaj: Ultima Ratio pierwszym polubownym e-sądem do spraw konsumenckich >>

Reklamacje w zewnętrznym systemie

Sklepy uczestniczące w programie instalują na swojej stronie widget Ultima RATIO. Ma to umożliwić składanie skarg dotyczących zakupów. Podobnie jak w przypadku platform handlowych, problemów nie zgłasza się sprzedającemu. Klienci zgłaszają je wyspecjalizowanej jednostce, która posiada narzędzia do ich szybkiego załatwiania. Rozmowa przebiega „pod okiem” tej jednostki a sprzedający jest „tylko” stroną postępowania. Mediatorami w takiej e-mediacji będą notariusze, adwokaci, radcowie prawni i inne osoby posiadając wykształcenie prawnicze.

Czytaj też: Protokół z mediacji w sprawach z zakresu prawa cywilnego >

- Wielu z nas doświadczyło nieraz sytuacji, kiedy produkt nie działa a sklep nie przyjmuje do wiadomości naszych argumentów. Klienci czują się wówczas rozgoryczeni i bezsilni. Oliwy do ognia dolewają żmudne i czasochłonne procedury, prowadzone przez inspekcje handlowe, rzeczników konsumentów czy sądy - mówi  Joanna Jabłczyńska, radca prawny, honorowa mediatorka i ambasadorka Centrum e-mediacji Ultima RATIO. Zapewnia, że takie rozwiązanie pozwala zgłaszać problem przez internet, a jeżeli strony nie dojdą do porozumienia - pomóc w sporach mogą mediatorzy sądowi.

 

Sklepy honorują decyzje mediatorów

Co ważne, e-sąd zapewnia, że podobnie jak w przypadku platform handlowych, i tutaj sklep powinien zastosować się do przedstawionej przez mediatora propozycji. Jeżeli tego nie zrobi, Centrum może zerwać współpracę.

Czytaj też: Stosowanie przepisów dotyczących konsumenta do osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą >

- Aby zaoferować klientom program ochrony kupujących, sklep powinien wykupić miesięczny abonament w wysokości od 199 złotych netto. Myślę, że to nieduży wydatek, w zamian za który klienci otrzymują komfort psychiczny i wysokie bezpieczeństwo prawne. Już pierwsze testy potwierdziły, że rozwiązanie korzystnie wpływa na sprzedaż. Łagodzi bowiem niepokój klientów będących o krok od zrobienia zakupów. Co więcej, pozwala sklepom ograniczyć odpływ kupujących na duże platformy handlowe. Aktualnie klient, mając do wyboru: kupić dany produkt w sklepie lub na platformie, najczęściej decyduje się na to drugie rozwiązanie. Tam czuje się bezpieczniej. Dzięki naszemu programowi jest szansa, by to zmienić - mówi Robert Szczepanek, pomysłodawca rozwiązania, prezes zarządu Causa Finita S.A., operatora Centrum.

Czytaj też: Rodzaj pełnomocnictwa wymaganego dla dokonania zapisu na sąd polubowny >

Ultima RATIO., Pierwszy Elektroniczny Sąd Polubowny działa od 3 lat przy Stowarzyszeniu Notariuszy RP i rozstrzyga sprawy wyłącznie online. Nie ma konieczności stawiania się gdziekolwiek czy fizycznego dopełniania jakichkolwiek formalności – wszystkie czynności można wykonać bez wychodzenia z domu czy biura, o dowolnej porze. Arbitrami Ultima Ratio są notariusze, adwokaci i radcowie prawni. Mają na wydanie wyroku statutowo 3 tygodnie, choć jak pokazuje praktyka średni czas, jaki upływa od złożenia pozwu do rozstrzygnięcia sprawy, to 19 dni. To zdecydowanie krócej niż gdyby spór został skierowany do sądu powszechnego, gdzie postępowania potrafią ciągnąć się miesiącami, a niekiedy nawet latami.