Według projektodawców, zmiana „stanowi odpowiedź na mankamenty obecnie obowiązującego prawa w zakresie bezpieczeństwa rynku finansowego, których widocznym przejawem stała się liczna grupa osób poszkodowanych działalnością GetBack S.A."

Postulaty NIK

Asumpt do podjęcia prac legislacyjnych stanowiła weryfikacja przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli, w ramach której badano działalność organów oraz instytucji państwowych oraz podmiotów organizujących rynek finansowy wobec spółki GetBack S.A., podmiotów oferujących jej papiery wartościowe oraz ją audytujących.
W wyniku kontroli NIK stwierdziła, że „instytucje państwowe nie zapewniły skutecznej ochrony konsumentów przed niezgodną z prawem działalnością spółki GetBack oraz innych podmiotów oferujących i dystrybuujących jej papiery wartościowe” , a w informacji pokontrolnej NIK „wskazała kilka koniecznych kroków, które winny być podjęte w celu zwiększenia ochrony inwestorów na rynku finansowym”.

Projekt przewiduje w szczególności stworzenie odrębnego przepisu - art. 43 par. par. 8 pkt 1aa kodeksu karnego wykonawczego, w myśl którego środki Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej miałby zostać przeznaczone zwłaszcza na pomoc medyczną, psychologiczną, rehabilitacyjną, prawną oraz materialną, udzielaną przez jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych osobom poszkodowanym działalnością podmiotów rynku finansowego podlegających nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.

Przyjęcie projektu przez komisje

Senacka Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, Komisja Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisja Ustawodawcza przeprowadziły w środę 26 października br. pierwsze czytanie i przyjęły projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy. Szkody majątkowe powstałe na skutek niezrealizowania świadczeń wynikających z nabytych przez nich obligacji opiewają na kwotę przekraczającą 2,5 mld zł, zaś liczbę nabywców obligacji emitowanych przez GetBack S.A., którzy nie odzyskali zainwestowanych środków, ocenia się na ponad 9 tys. osób.

Czytaj też: Kolejny akt oskarżenia przeciwko spółce Getback>>

Fundusz Sprawiedliwości to państwowy fundusz celowy ukierunkowany na pomoc pokrzywdzonym i świadkom, przeciwdziałanie przestępczości oraz pomoc postpenitencjarną, a jego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości. W senackim projekcie chodzi o stworzenie ram dla udzielania pomocy instytucjonalnej osobom fizycznym poszkodowanym przez podmioty rynku finansowego podlegające nadzorowi sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego, analogicznej do pomocy, do której uprawnione są osoby pokrzywdzone przestępstwem. Rozwiązanie to będzie miało zastosowanie w przypadkach mających miejsce przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy.


Pierwsza prezes SN jest przeciwko

Według I Prezesa SN, przedmiotem postępowania karnego wykonawczego jest wykonywanie orzeczeń w postępowaniu karnym, w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, w postępowaniu w sprawach o wykroczenia oraz kar porządkowych i środków przymusu skutkujących pozbawieniem wolności.

- O ile zatem pomoc osobom poszkodowanym działalnością podmiotów rynku finansowego podlegających nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego nie budzi wątpliwości, niemniej jednak nie wydaje się zasadnym udzielanie jej w ramach zadań finansowanych ze środków Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej. Zawarcie projektowanej regulacji w ramach prawa
karnego wykonawczego - którego przedmiotem jest określenie trybu postępowania zmierzającego do wykonania orzeczonych kar lub innych środków reakcji na przestępstwo
- prowadzi do naruszenia zasady jednorodności przedmiotowej - uważa I prezes prof. Małgorzata Manowska.
A w przypadku banku żaden wyrok nie zapadł ani kara nie została orzeczona.