Wnioskodawca zwrócił się do komendanta policji o udostępnienie informacji dotyczącej konkretnej interwencji patrolu wobec kierującego pojazdem o wskazanym numerze rejestracyjnym. Chciał, by przesłano mu imiona i nazwiska funkcjonariuszy, numer rejestracyjny radiowozu i kopię notatników służbowych z tego dnia. Ponadto zwrócił się o udzielenie informacji o przyczynie interwencji oraz wskazanie, czy kierujący został pouczony, czy ukarany mandatem.

 

Komendant ostatecznie przekazał informacje

Komendant uznał jednak, że nie ma podstaw do udostępnienia tych informacji. Wnioskodawca nie zgodził się z tą oceną, więc złożył skargę na bezczynność. W odpowiedzi na nią, komendant przyznał, że jest ona zasadna. Organ wyjaśnił, że odmowa była spowodowana brakiem konsultacji wniosku z zespołem prawnym komendanta wojewódzkiego. W związku z tym, przesłał on odpowiedzi na wszystkie pytania. Komendant wskazał, że tym samym zaistniała podstawa do umorzenia postępowania.

Czytaj także: WSA: Była policjantka nie zwróci pieniędzy, bo sąd nie uznaje rozporządzenia >>>

Organ ma termin na udostępnienie

Sprawą zajął się WSA, który wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej jako: udip), każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie. Prawodawca określił przykładowy, otwarty katalog informacji publicznej w art. 6 udip. Sąd podkreślił też, że prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje każdemu, z zastrzeżeniem art. 5 udip, a wykonanie tego prawa nie wymaga wykazania interesu prawnego lub faktycznego. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli informacja publiczna nie może zostać udostępniona w tym terminie, organ powiadamia o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.

 


Komendant dopuścił się bezczynności

WSA uznał, że komendant policji należy do kręgu podmiotów zobowiązanych do udostępnienia informacji publicznej, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 udip. Natomiast żądana informacja stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1 pkt 1 i art. 6 ust. 1 udip. Sąd ocenił, że złożony wniosek spełniał wymogi, więc obowiązkiem organu było rozpatrzenie go w terminie i formie przewidzianej udip. Komendant ostatecznie udzielił żądanej informacji, ale nastąpiło to z uchybieniem ustawowego terminu. Mając powyższe na uwadze, WSA uznał skargę za zasadną i stwierdził, że organ dopuścił się bezczynności. Jednocześnie, wobec udzielenia żądanej informacji publicznej, umorzono postępowanie w zakresie zobowiązania do jej udostępnienia.

Wyrok WSA w Szczecinie z 13 stycznia 2022 r., sygn. akt II SAB/Sz 164/21