Sztuczna inteligencja i nowe technologie to od lat liderzy wśród wyzwań stojących zarówno przed kancelariami, jak i działami prawnymi. Znajduje to odzwierciedlenie w kolejnych edycjach raportów Future Ready Lawyer, tworzonych przez Wolters Kluwer. W ubiegłorocznych nacisk kładziono m.in. na AI. – Technologia spotyka się z prawem nie od dzisiaj, nie pierwszy raz słyszymy o legaltechowej rewolucji w towarzystwie dość przegadanego zdania o zastępowaniu kogoś czymś. To jednak tylko praktyczne wykorzystanie owoców pędzącej zmiany daje poczucie realnego wsparcia prawa innowacjami z obszaru informatyki. Prawdziwa wartość nie tkwi w technologii samej w sobie, lecz w tym, jak inteligentnie ją wykorzystamy. Przestrzeń nieskończonych możliwości powstaje w miejscach, gdzie ludzie IT dyskutują z prawnikami, gdzie śmiałe pomysły przekształcają się w realne rozwiązania, a tradycyjne myślenie prawnicze otwiera się na cyfrową ewolucję – mówi Marcin Zręda, dyrektor Strategiczny Rynku Usług Prawnych i Przedsiębiorstw – Wolters Kluwer Polska, organizator konferencji i prowadzący panelu „AI w praktyce: jak wiodące zespoły prawne wdrażają AI".

Link do rejestracji>>

Dodaje, że In-House Innovation Forum nie jest kolejną konferencją. – To platforma wymiany myśli, doświadczeń, a przede wszystkim konkretów. Miejsce, gdzie teoria spotyka się z praktyką biznesową, gdzie społeczność prawnicza otwiera się na nowe możliwości. Tutaj zrodzą się pomysły, które będą zmieniać sposób pracy prawników w działach prawnych. Tutaj spotykają się ci, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą, błędami i sukcesami, wspólnie budując przyszłość prawniczej praktyki – podsumowuje.

Rejestrować na stacjonarny udział w forum można się do 29 września. 

Co w programie?

Program Forum obejmuje m.in. dyskusje ekspertów, prezentacje zastosowań sztucznej inteligencji w praktyce prawniczej oraz szczegółowe omówienie zmian regulacyjnych wpływających na zarządzanie ryzykiem i compliance. Uczestnicy będą mieli okazję nawiązać kontakty z ekspertami i liderami sektora prawno-technologicznego, poznać kulisy aktualnego LegalTech oraz zdobyć praktyczną wiedzę, która pomoże im tworzyć nowoczesne modele pracy dla działów prawnych.
Organizatorzy przewidzieli następujące panele:

  • Poza modą – jak uczynić AI praktycznym atutem
  • Nowe technologie - AI w Dziale Prawnym
  • EAA: Europejski akt w sprawie dostępności
  • Cyberbezpieczeństwo: NIS2 i DORA
  • Podsumowanie & Legal To-Do List 2025

Wyzwania: od napiętych budżetów po biurokrację

Marcus Rajkowski, Legora Head of Poland & CEE, odpowiedzialny za wprowadzenie Legory w Polsce i na rynku środkowoeuropejskim (gość panelu „AI w praktyce: jak wiodące zespoły prawne wdrażają AI") wymienia cztery obszary wśród wyzwań, jakie w kontekście AI stoją przed działami prawnymi dużych firm.
Chodzi o:

  • napięte budżety i rosnące obciążenie pracą – zespoły prawne mają często płaskie lub zmniejszone budżety, mimo że liczba i złożoność zadań stale rośnie, co sprawia, że automatyzacja staje się niezbędna;
  • dynamiczne zmiany regulacyjne – trudno nadążyć za nieustannym strumieniem nowych przepisów, często obejmujących wiele jurysdykcji, a narzędzia AI mogą w czasie rzeczywistym monitorować aktualizacje prawa i wspierać zgodność;
  • zarządzanie ogromną liczbą umów – manualna analiza tysięcy kontraktów to tygodnie pracy, podczas gdy rozwiązania oparte na AI potrafią zrealizować to w godziny z wysoką dokładnością;
  • nadmierna biurokracja i formalizmy – przestrzeganie licznych procedur i reguł dodatkowo spowalnia pracę, co zwiększa potrzebę inteligentnego wsparcia technologicznego.

Z kolei Marek Laskowski, dyrektor IT w Domański Zakrzewski Palinka, prelegent panelu „Cyberbezpieczeństwo: NIS2 i DORA", uważa, że największym wyzwaniem w obszarze cyberbezpieczeństwa dla dużych organizacji jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony w dynamicznym i rozproszonym środowisku IT.

– Zwłaszcza w dobie upowszechniania się systemów sztucznej inteligencji w narzędziach zarówno atakujących, jak i chroniących infrastrukturę firm. Kancelarie prawne, jako depozytariusze wrażliwych danych swoich klientów, są szczególnie narażone na zaawansowane ataki cybernetyczne, w tym socjotechniczne, wymagając działań wykraczających poza branżowe standardy bezpieczeństwa – podsumowuje.

 

Niepewność regulacyjna i dostępność

Mirosław Gumularz, radca prawny w Kancelarii NTL (NewTechLaw.eu), prowadzący panel „Compliance – zarządzanie danymi: Data Governance i Data Act", uważa, że najtrudniejsze jest działanie w ramach niepewności regulacyjnej. – Moim zdaniem największym wyzwaniem w zarządzaniu danymi w dużej organizacji jest utrzymanie równowagi pomiędzy trzema perspektywami: procesem biznesowym, zasobami informacyjnymi (IT) i regulacjami prawnymi. Sama inwentaryzacja danych i mapowanie przepływów nie wystarczą. Przykładowo informacja o tym, że dane geolokalizacyjne klienta są przechowywane w określonej bazie i wykorzystywane w konkretnej aplikacji, ma wartość tylko wtedy, gdy zostanie powiązana z odpowiedziami na pytania biznesowe (jaki jest cel gromadzenia?) i prawne (jakie są prawne ograniczenia wykorzystania?). Nowe akty, takie jak AI Act czy Data Act, wprowadzają obowiązki, które trzeba realizować od razu, ale w początkowym okresie brakuje praktyki organów nadzorczych czy orzecznictwa sądów. Organizacje muszą więc podejmować decyzje na podstawie oceny ryzyka. Dlatego kluczowe staje się strategiczne zarządzanie ryzykiem regulacyjnym – wskazuje.

Jak dodaje, dodatkowa trudność dotyczy tego, że nawet przepisy wprowadzane na mocy rozporządzeń UE dają możliwość (w pewnym zakresie) odmiennego wdrożenia na poziomie państw członkowskich. – Nie mówiąc już o dyrektywach czy kontekście poza UE. W ramach kwestii oceny ryzyka trzeba uwzględniać także kontekst dostawców spoza UE - zaznacza.

Michał Żmijewski, Senior Associate w Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych sp.k., prowadzący panel „EAA: Europejski akt w sprawie dostępności", dodaje, że z kolei wyzwanie związane z EAA w dużych organizacjach należy uznać za konieczność przestawienia się części z nich z modelu „audytuj i naprawiaj" na stałe wbudowanie dostępności w cykl życia swojej usługi lub produktu. – Wymaga to odpowiednich zespołów i narzędzi w miejsce działań doraźnych. Stosownie do raportu wydanego w okresie bezpośrednio poprzedzającym wejście w życie przepisów, badającego 120 europejskich firm, to jednak nie największe organizacje są najgorzej przygotowane do zapewniania dostępności, lecz małe przedsiębiorstwa – podsumowuje.