Zgodnie z projektem, okręgowe izby adwokackie i radcowskie będą zobowiązane do przedstawienia prezesom właściwych sądów wykazów adwokatów i radców uprawnionych do obrony w procesach karnych. Na tej podstawie prezesi sądów przygotują listy, w oparciu o które wyznaczani będą obrońcy z urzędu do konkretnych spraw.
Proponowane rozwiązanie spotkało się z pozytywną ocena adwokatury. Zdaniem Naczelnej Rady Adwokackiej, każda z tych list powinna również obejmować dwa wykazy - pierwszy z nazwiskami prawników, którzy wyrażają gotowość do świadczenia pomocy z urzędu i drugi z nazwiskami tych, którzy nie wyrazili gotowości jej wykonania.
Krytycznie o dwóch listach wypowiedział sią samorząd radców prawnych. W jego opinii lista obrońców powinna być jedna, tworzona alfabetycznie, bez rozróżnienia na przynależność do korporacji. W piśmie do wiceministra sprawiedliwości Wojciecha Węgrzyna, wiceprezes KRRP Arkadiusz Bereza stwierdził, że trudno znaleźć uzasadnienie dla rozwiązania, które nie tylko komplikuje tryb tworzenia list obrońców, ale także jest sprzeczne z celem tworzenia przedmiotowej regulacji. Dodał też, że projekt w tym zakresie odbiega od założeń, i konkretnych rozwiązań, jakie zostały przyjęte w trakcie prac zespołu ds. monitorowania zmian w procedurze karnej w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Również Krajowej Radzie Sądownictwa nie podoba jej się to, że mają powstać listy obrońców z podziałem na odrębne zestawienia dla adwokatów i dla radców prawnych. – W nowelizacji kodeksu karnego zrównano adwokatów i radców w prawach i obowiązkach w postępowaniu karnym – nie ma więc powodu dzielić ich na dwie grupy – uważa KRS.
Wydawnictwo: Wolters Kluwer Seria: System Informacji Prawnej LEX Stan prawny: Zawsze aktualny.