W poniedziałek, 16 czerwca, upłynął termin składania protestów wyborczych przeciwko wyborom zarządzonym 18 maja i 1 czerwca 2025 r. Protestów złożono tysiące (póki co zarejestrowano ich 5,1 tys.), a Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych musi je rozpoznać w ciągu 30 dni.

Czytaj artykuł w LEX: Rakowska-Trela Anna, Postępowanie w sprawach z protestów wyborczych>

Bez dalszego biegu

Tryb rozpoznawania protestów jest szybki. Odbywa się na posiedzeniach niejawnych, w składach trzyosobowych, bez udziału ławników i trwa minutę lub kilka minut. Chodzi o to, że braki formalne powtarzają się i widać je na pierwszy rzut oka: przede wszystkim brakuje numeru PESEL protestującego. Izba Kontroli i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego nie rozpoznaje ich merytorycznie, pozostawiając bez dalszego biegu.

W świetle art. 322 par. 1 kodeksu wyborczego Sąd Najwyższy pozostawia bez dalszego biegu protest wniesiony przez osobę do tego nieuprawnioną lub niespełniający warunków formalnych.

Podkreślić także należy, że protest wyborczy jako pierwsze pismo procesowe w sprawie powinien odpowiadać warunkom formalnym określonym w art. 126 i nast. kodeksu postępowania cywilnego. Niezbędne jest zatem, aby protest wyborczy zawierał:

  1. oznaczenie podmiotu wnoszącego protest z podaniem jego adresu i numeru PESEL;
  2. oznaczenie, w którym z obwodów do głosowania na obszarze danego okręgu wyborczego w spisie wyborców było umieszczone imię i nazwisko wnoszącego protest – jeżeli protest wnosi wyborca;
  3. nazwisko pełnomocnika wraz ze wskazaniem jego adresu – jeżeli został ustanowiony;
  4. wniosek o stwierdzenie nieważności wyborów/wyborów w danym okręgu wyborczym/wyboru posła/wyboru senatora;
  5. zarzuty;
  6. przedstawienie lub wskazanie dowodów, na których oparto zarzuty;
  7. uzasadnienie zarzutów;
  8. własnoręczny podpis skarżącego lub jego pełnomocnika.

Ponadto, jeśli protest wyborczy składa osoba przebywająca za granicą lub na polskim statku morskim, protest musi dodatkowo zawierać oznaczenie pełnomocnika zamieszkałego w Polsce lub pełnomocnika do doręczeń zamieszkałego w Polsce wraz ze wskazaniem ich adresów.

Sąd Najwyższy uchwałą z 25 października 2023 r., I NZP 8/23, której nadano moc zasady prawnej, jednoznacznie stwierdził, że „w postępowaniach zainicjowanych protestami przeciwko ważności wyborów: do Sejmu i do Senatu RP, Prezydenta RP oraz do Parlamentu Europejskiego, a także w postępowaniu zainicjowanym protestem przeciwko ważności referendum, nie mają zastosowania przepisy o uzupełnieniu braków formalnych.

Czytaj także w LEX: Sanetra Walerian, Ważność wyborów w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej>

W sprawach dotyczących protestów wyborczych nie wzywa się zatem wnoszących protest do uzupełnienia braku formalnego pisma.

W ocenianych kilku sprawach wnoszący protest nie podali numeru PESEL, co skutkuje koniecznością przyjęcia, że wywiedzione do Sądu Najwyższego pismo procesowe obarczone jest nieusuwalnym brakiem formalnym.

Postanowienia Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego z 4- 12 czerwca 2025 r., sygnatura akt I NSW 29/25, I NSW 42/25, I NSW 57/25

Czytaj także artykuł w LEX: Chmaj Marek, Stwierdzenie ważności wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej a objęcie przez niego urzędu – aspekt konstytucyjny>

 

Cena promocyjna: 228.6 zł

|

Cena regularna: 254 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 177.8 zł