Krok pierwszy - ale jak podkreślają przedstawiciele NRA ważny - został podczas zakończonego posiedzenia plenarnego - poczyniony. Przemysław Rosati, prezes NRA w rozmowie z Prawo.pl już wcześniej zapowiadał, że jeszcze w tym roku na stół trafią propozycje kolejnych zmian, w tym tych najważniejszych z punktu widzenia adwokatów - dotyczących reklamy i współpracy z firmami odszkodowawczymi. Trzeci planowany pakiet to opracowanie etycznych aspektów wykorzystywania nowych technologii.

Czytaj:
NRA informuje premiera, że minister sprawiedliwości naruszył prawo przy stawkach >>

Pomoc prawna tylko od wykwalifikowanego prawnika - adwokatura chce ustawy >>

To czego nie udało się przyjąć, to nowy regulamin wykonywania zawodu przez adwokata. Przypomnijmy chodziło i uregulowanie kwestii praw i obowiązków adwokata wykonującego zawód w relacji z klientem, samorządem i innymi adwokatami, wspólnikami itp. - Jego uchwalenie było niemożliwe, ponieważ pojawiły się w dyskusji nad tym projektem zastrzeżenia i dlatego zdecydowaliśmy, że powinien zostać jeszcze poprawiony i uzupełniony. Regulamin ma wejść w życie w styczniu, więc jest czas na przygotowanie finalnego dokumentu - mówi prezes Rosati.

 

 

Co udało się przyjąć? M.in. "rozszerzenie" w wypowiedziach

Jedna z przyjętych zmian - jak mówi prezes Rosati - dotyczy par. 17, zgodnie z którym adwokat, mając zagwarantowaną przy wykonywaniu czynności zawodowych wolność słowa, powinien zachować umiar, współmierność i oględność w wypowiedziach, zarówno wobec sądu i organów państwowych, jak też wobec dziennikarzy i przedstawicieli mediów - tak, aby nie uchybić zasadzie godności zawodu. Zgodnie ze nią fragment "wobec dziennikarzy i przedstawicieli mediów" ma być zastąpiony "a nadto w wystąpieniach publicznych".

Czytaj: W sądzie "adwokat diabła", w mediach powinien ważyć słowa >>

- Zastępujemy wąski zakres - wystąpienia wobec dziennikarzy i mediów, wystąpieniami publicznymi. Będzie się to więc odnosić do wszystkich wypowiedzi adwokatów, w tym także do prezentowania różnorodnych treści w mediach elektronicznych, w tym w mediach społecznościowych. Nie ulega wątpliwości, że są to wystąpienia publiczne, a w konsekwencji powinny być tak konstruowane, aby nie uchybiać godności zawodu - wyjaśniał zmianę na etapie prac prezes Rosati.

Na posiedzeniu plenarnym dyskutowano też nad kwestią korzystania przez adwokatów z mediów społecznościowych.

- Osoby, które wykonują zawód zaufania publicznego niejako automatycznie godzą się na to, że z racji charakteru pełnionej funkcji w społeczeństwie, rozumianej jako wykonywania zawodu zaufania publicznego, podlegają określonym zasadom deontologicznym, w tym ograniczeniom co do ekspresji. Obecność i aktywność adwokatów oraz aplikantów adwokackich w mediach społecznościowych jest pożądana i konieczna, ale powinna w swojej treści i formie respektować zasady związane z godnością zawodu adwokata i ich nie naruszać - wskazuje prezes.

Akceptacji nie uzyskała natomiast propozycja zmian a par. 34, pozostawiono go w obecnym brzmieniu. Zgodnie z nim przed udzieleniem pomocy prawnej adwokat powinien upewnić się, czy w tej sprawie klient nie korzysta już z pomocy prawnej innego adwokata, a jeśli tak, to bez wiedzy i zgody tegoż adwokata nie może udzielić pomocy prawnej ani też brać udziału w sprawie łącznie z nim. Zaproponowano by "adwokat przed przyjęciem pełnomocnictwa lub upoważnienia do obrony miał upewnić się, czy w tej sprawie klient korzysta z pomocy prawnej innego adwokata, a jeśli tak, to miał obowiązek niezwłocznie zawiadomienia tego adwokata o tym, że wstąpił do sprawy".

Sprawdź też: Narzędzia marketingu prawnika w internecie - jak dać się zauważyć? >>>

Reklama, zakaz współpracy z firmami odszkodowawczymi - będzie ankieta

Adwokat Przemysław Stęchły, przewodniczący Zespołu ds. opracowania projektu zmian w Zbiorze Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, zapowiedział również podczas posiedzenia dodatkową ankietę skierowaną do wszystkich adwokatów, badającą oczekiwania środowiskowe co do zmian w zakresie możliwości stosowania reklamy i ewentualnego wprowadzenia zakazu współpracy z firmami odszkodowawczymi.

Przypomnijmy swoje zmiany w tym zakresie radcy prawni wprowadzili w lipcu br. (zmieniony kodeks ma obowiązywać od stycznia). W myśl przyjętych zmian - art. 25. 1-3 - radca prawny nie będzie mógł prowadzić jakiejkolwiek działalności lub w jakikolwiek sposób uczestniczyć w czynnościach, które ograniczałyby jego niezależność, uchybiałyby godności zawodu, stwarzałyby zagrożenie dla tajemnicy zawodowej lub stwarzałyby ryzyko wystąpienia konfliktu interesów.
Zgodnie z ust. 2., w ramach wykonywania zawodu może świadczyć pomoc prawną lub, z zastrzeżeniem ust. 1, wykonywać czynności pozostające z nią w bezpośrednim związku lub podporządkowane świadczeniu pomocy prawnej jako świadczeniu głównemu. I - w myśl ust. 3 - działalność radcy prawnego, w szczególności zawodowa lub gospodarcza, niebędąca świadczeniem pomocy prawnej lub niepozostająca z nią w bezpośrednim związku, może być wykonywana jedynie z zastrzeżeniem ust. 1 i powinna być wyraźnie oddzielona od wykonywania zawodu radcy prawnego. 
Z kolei zgodnie z art. 25a radca prawny nie będzie mógł w sposób niejawny dla klienta brać udziału lub pomagać osobom trzecim w świadczeniu przez nie pomocy prawnej w celu zarobkowym, w szczególności w charakterze osoby użyczającej nazwiska, cichego wspólnika lub pomocnika. Nie będzie mógł również - ten ust. 2 zmodyfikowano - brać udziału lub pomagać w jakiejkolwiek formie, w jakimkolwiek charakterze lub w jakikolwiek sposób w świadczeniu regulowanej pomocy prawnej lub prowadzeniu regulowanej działalności prawniczej przez podmioty nieuprawnione. Próbowano wykreślić m.in. ust. 3 zgodnie, z którym radca prawny nie może wprowadzać w błąd odbiorców usług świadczonych przez osoby trzecie, w tym podmioty nieuprawnione, co do ich charakteru lub rzeczywistego pochodzenia.

Przyjęto też definicję informowania o wykonywaniu zawodu. Ma to być komunikacja mająca na celu bezpośrednią lub pośrednią promocję radcy prawnego, jego wizerunku, wykonywania zawodu lub kancelarii bez względu na treść, formę lub środki komunikacji. Co więcej, radcy mają mieć możliwość wykorzystywania przy tym komunikacji pochodzącej od podmiotu zewnętrznego w imieniu, na rzecz lub w swoim interesie.

Czytaj też: Zawodowy pełnomocnik w social media - aspekty praktyczne >>>

 

Kolejny pakiet zmian w etyce jeszcze w tym roku

Prezes NRA, w wywiadzie dla Prawo.pl, tuż przed posiedzeniem wskazywał, że jeśli chodzi o reklamę prace w Adwokaturze postępują zgodnie z założonym planem.

- Kończymy badania jakościowo-ilościowe, które wynikają z przepisów europejskich i obowiązków nałożonych przez polskiego ustawodawcę. Liczę, że wyniki i wnioski z tego wynikające poznamy pod koniec września, na początku października. Na bazie tych badań powstanie projekt zmiany w tych obszarach. Takie są i realia, i procedura. Mamy jeszcze dwa posiedzenia plenarne - w październiku i w listopadzie, i zamierzam doprowadzić do tego, by na jednym z tych posiedzeń taki projekt stanął, i był przedmiotem obrad NRA - mówił.

Dodał, że jeśli chodzi o kancelarie odszkodowawcze zespół ds. zmian w etyce pracuje również nad tym zagadnieniem. - Będę chciał żeby ta kwestia pojawiła się na jednym z najbliższych posiedzeń plenarnych, jeszcze w tym roku. Co ważne - i o czym musimy pamiętać - są to zmiany istotne, a w konsekwencji musimy się spodziewać ożywionej dyskusji, która może nie zakończyć się jesienią. A wtedy wrócimy do tych zagadnień w styczniu - podkreślił.

Sprawdź: Gruza Ewa "Psychologia sądowa dla prawników" >>>